Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Slutlön

Hittar inte var jag skapar slutlön för en anställd som har slutat i Lön 300. Vänligen guida mig rätt så jag kan betala ut hans slutlön.

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Gå först in på den anställde under Register - Anställda. På fliken Anställning fyller du i slutdatumet för den anställde i fältet Anställd t o m datum.

När du har registrerat all lön och frånvaro för den anställde använder du snabbvalet Semester, ersättning och markerar rutan Semesterersättning vid slutlön.
Då betalar programmet ut alla semesterdagar, både betalda, sparade och intjänade.
Om den anställde också har komp betalar du ut detta med snabbvalet för Komp - Komptid i pengar.

När lönekörningen sen är klar kan du gå in i anställningsregistret och markera rutan Har slutat.

Återkom gärna om du inte får till det.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Slutar mitt i månaden - Lön 600.


tjänsteman med månadslön (löneart 1101) som slutar mitt i månaden, säg 17/1 (utbetalning 25/2) Hur bokas detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Semesterlön vid slutlön - Lön.

Jag har haft en anställd med månadslön, det har varit lite med fritt ansvar gällande antal timmar och med överenskommelse att det justeras efterhand.

Nu har han valt at avsluta sin anställning och har ett antal sparade semesterdagar men samtidigt ligger timbanken på minus, vi summerade detta och skrev en överenskommelse om att semesterdagar minus timbanken ger en summa som ska utbetalas som slutlön.

Men då är frågan hur man lägger in detta i Visma lön 300?

Rad ett 3232 - antal dagar - á x kr
Rad två ? - överenskommet avdrag kr

Någon som har tips?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Kuben,


Snabbvalet Semester, ersättning och rutan Semesterersättning vid slutlön kommer att "nolla" semesterskuldlistan och i detta fall då betala ut värdet för de sparade semesterdagarna. Gällande kompen som personen har ett minussaldo på så kan du använda snabbvalet Komp - och i rutan Komptid i pengar skriva in det belopp som personen har med ett minusbelopp. Det ska då generera rätt lönearter och ett minusbelopp på lönebeskedet, om du kollar kompsaldot längst ner på lönebeskedet ska även det hamna på noll. 


Värdet för de sparade semesterdagarna minus skulden för kompen kommer sedan att bli det som betalas ut till den anställde och du kan genom att lägga in lönearten Textrad skriva till en förklaring om du så vill. Det finns även en bra skriven hjälp till det på sidan Checklista när anställd slutar som du kan kika på.


Har du några ytterligare funderingar får du gärna återkoppla i denna tråden.
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi är ett litet företag med få anställda och har inte nytjat löneprogrammet som man kanske borde.

Varje månad när jag betalat ut lönen så har jag bara skapat en lönekörning, fyllt i månadslönen och utbetalat.

Så kompsaldot är innan lönekörningen 0 och hamnar på plus nu om jag lägger in minus för att justera utbetalningen. Så komptimmarnas uträkning ligger inte i löneprogrammet.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Kuben, 

Som jag förstår det så har ni haft koll på detta kompsaldo manuellt utanför programmets funktion Tidbank? Om så är fallet så kan du ändå göra som Theodor beskrev ovan gällande semester och komputtagets snabbval. Däremot när du har gjort som skrivet ovan kan du högerklicka på lönearten 4108 som skapades i samband med detta komputtag - Konvertera snabbval till rader - högerklicka på samma löneart igen och ta bort rad. Då kommer saldot som du ser i minus bli noll igen men minusbeloppet kommer ligga kvar på löneart 1134 - komptid i pengar, månadsavlönad så utbetalningen blir korrekt. 

Återkom om något är oklart.

Ha en fin dag! 
/My