Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ueg___
MEDLEM

Stämmer verkligen benämningarna på lönearterna 3104, 3107 samt 3157?

Jag fick en fråga från en av våra anställda hur han skulle tolka sitt lönebesked när han hade varit sjuk en dag. Där finns tre lönearter:
3104 Karens Månadsavlönad

3107 Sjukavdrag per dag 100%

3157 Sjuklön dag 1-14 80%

 

Han har varit sjuk i 8 timmar och ska då få ett karensavdrag för 8 timmar som är "månadslönen x 12 / 52 x veckoarbetstiden". Dessutom ska han få ett sjukavdrag och en sjuklön som bägge uppgår till "20% x månadslönen x 12 / 52 x veckoarbetstiden"

 

Hade det då inte varit mer logiskt att karensavdraget registrerades på löneart 3104 och sjukavdraget på löneart 3107 istället för tvärtom, som det är i det här fallet?

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej ueg__!

 

I vårt hjälpavsnitt Registrera sjukfrånvaro med snabbvalet Sjuk under rubriken Exempel på sjukfrånvaro 100% så har vi beskrivit vad som händer när du använder dessa lönearter.

 

Jag tror att hjälpavsnittet kan hjälpa dig med dina funderingar, men om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.

Trevlig helg!

/Tinne

Hej Tinne!

Tack, men det hjälpavsnittet har jag redan läst och blev inte klokare av det, tyvärr...

Att beräkningarna stämmer är jag helt klar över, då jag har gjort egna manuella beräkningar för att kontrollera (:-)) men jag tycker ändå att själva benämningen av de olika lönearterna känns missvisande.

 

Men det är säkert bara jag som är ovan vid begreppet karensavdrag jämfört med tidigare karensdag då vi har väldigt låg sjukfrånvaro inom vår organisation! Förmodligen är det det nya karensavdraget, och beräkningen av den, som gör att det inte känns lika enkelt som tidigare för mig att förstå raderna på lönebeskedet!

Hej ueg__!

 

Ja, det är nog fler av oss som haft svårt att komma underfund med förändringen. Vanans makt är stor 🙂

För att vara transparent tror jag inte att benämningarna är något som vi kommer förändra i programmet framöver.

 

Uppstår det några frågor eller funderingar är du alltid välkommen tillbaka till oss i forumet.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne