Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica T
UTFORSKARE

Stämpla närståendepenning

Vi har en anställd som sökt om närståendepenning hos försäkringskassan, och jag har läst på om detta. Jag har lagt upp två nya lönearter, kopierade från 3318 vård av barn. En som är semestergrundande (45 dagar/år) och en som inte är det.
Fråga 1: Hur kopplar man ihop detta med stämpling i Visma Lön Anställd? Kan jag lägga upp nya val även där?
Jag har sagt till vederbörande att stämpla vård av barn till att börja med, så får jag ändra det manuellt vid lönekörning. Hur rekommenderar ni att vi gör?
Fråga 2: vid kopiering av lönearten fick jag upp att det var fel i kopplingen mot snabbvalen, men jag hittade ingen info om hur jag skulle göra. Kan ni vägleda?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Monica T,

De stämplingar som görs i Lön Anställd förs över till löneprogrammet som snabbval. Du kan se de olika snabbvalen i löneprogrammet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval. Där kan du till exempel dubbelklicka på Vård av barn för att koppla om önskade lönearter som du vill ska användas istället. Du kan enbart koppla lönearter som är av samma typ som de som ligger kopplade från början (ex. 3318 har typ Övrig frånvaro - Avdrag vård av barn - Timavdrag om du kollar på lönearten under Lönearbete - Lönearter). Eftersom du har kopierat en redan befintlig löneart som ligger kopplad till snabbvalet kommer det gå bra att ändra till den under inställningarna då det ligger av samma typ.

Summa kardemumma, de stämplingar som görs i Lön Anställd förs över till löneprogrammet i form av snabbval, därmed kommer du behöva koppla om snabbvalen i löneprogrammet om du vill att andra lönearter ska genereras. Annars kan tillägget/avdraget för den anställde läggas till manuellt på lönekörningen när tiderna har överförts som du beskriver.

Återkom om något är oklart, ha en fin dag!
/Fanny
Monica T
UTFORSKARE

Hej Fanny,

Tack för svar.
Snabbvalet Vård av barn skall fortfarande vara vård av barn. Det är bara i detta fallet när en anställd stämplar vård av barn som det istället skall vara närståendepenning. 
Jag kommer därför att ha kvar snabbvalet som det ska vara - har ändrat tillbaka det nu eftersom jag fick frågan att ändra när jag la upp den nya lönearten. När jag får upp vård av barn på lönebeskedet på denna anställda så kommer jag att ändra till rätt löneart, nämligen närståendepenning. 
Jag tror det kommer att bli rätt så:)