Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Sofie_17
MEDLEM

Stämpla vid deltidsfrånvaro

Hej

Vi har en person som är deltidssjukskriven på 75%.

Personen kommer jobba 1-4 tim per dag men totalt 10 tim vecka. Tanken är att reg 75% sjukskriven över hela månaden och sen stämpla in den arbetade tiden för de 10 timmarna per vecka.

Nu idag har personen jobbat 3 tim 38 min och flexen blir då rätt men jag ser att det blir fel på själva sjukavdraget. Jobbar man däremot lite mindre än 25% så blir det rätt.

Hur gör vi för att få det här rätt över alla dagar?

Sofie_17_0-1669906202327.png

Sofie_17_1-1669906507518.png

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Sofie_17!

Jag ska göra mitt bästa för att försöka förklara detta så bra som möjligt. 🙂

Om du registrerar att en anställd är sjuk på 75% över tid så kan den anställda inte arbeta  mer än vad schematiden säger, då hämtar systemet värdet från sjukregistreringen. Så tanken är att den anställda inte arbetar mer än vad schematiden säger vid sjukdom.

Antingen får du registrera sjukfrånvaro som du gör idag, det vill säga registrera 75% över hel period, men då stämpla endast två timmar arbetad tid varje dag, vare sig den anställda arbetar 1 eller 4 timmar. Alternativet är att ni inte registrerar sjuk i period utan registrerar exempelvis 3 timmar arbetad tid och 5 timmar sjuk en dag och sedan kanske 1 timme arbetad tid och 7 timmar sjuk. Alltså stämpla den faktiska tiden för varje dag.

Det är ett lite snårigt område och inte helt lätt att förklara i text, men jag hoppas att det kunde hjälpa dig. Om du känner att du behöver mer hjälp så kan jag varmt rekommendera att ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten som säkert kan visa dig hur du gör detta i programmet.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Jag förstår hur du menar men tycker det är beklagligt att det ska vara så knöligt att registrera deltidsfrånvaro. Dessutom blir det ju fel om systemet ger extra flextid och inte bara ger arbetad tid när den tar bort samma tid från sjukavdraget?

Rekommendationen är ju ofta att man ska ta frånvaro över hela månaden om den är en viss procent oberoende på hur man jobbar sina timmar.

Bara någon minut extra instämplad tid "stör" ju hela månaden och man får sitta och deleta rader  som lästs in från VLA och rätta i efterhand. Väldigt knöligt. Tycker ändå att lägger man in sjuk 75% så borde den ju läsa över just 75%.

Hej Sofie_17!

När jag tittade lite närmare på bilden och hur du har registrerat sjukfrånvaron ser jag att du har  registrerat sjukfrånvaron olika på den 1/12 och den 2/12.
Den 1/12 har du lagt in timmar och inte i procent som vi rekommenderar och som du har gjort den 2/12. Då har programmet velat fylla ut därav har sjukfrånvaron minskat med flextiden.

Det är även viktigt att du tänker på att om man har anmält deltidssjukrisvning till Försäkringskassan på 75%, så att den anställde får ersättning därifrån,  får de inte arbeta för mycket utan procentsatsen ska vara samma.

Mycket mer än så här är svårt att reda ut via forumet och om du fortfarande upplever att den överförda tiden för november inte är korrekt så rekommenderar jag att du kontaktar mina duktiga kollegor på supporten som kan kika på hur det ser ut direkt i din miljö.

//Tinna

Tyvärr blir ju "reslutatet" samma hur jag än lägger in de sjukskrivningen.

Vi som arbetsgivare anmäler ju inte till FK vilken procent sjukskrivningen är på utan det sker väl via läkarintyget,

Personen är medveten om att hen inte får jobba för mycket men får själv lite välja vilken hur hen lägger upp de 10 timmarna per vecka. (med någon sorts rimlighet såklart). 

Det hade ju varit väldigt smidigt om hen kunnat reg 75% sjuk hela månaden men det fungera ju tyvärr inte då hen tom får lite extra flex varje gång det går lite över 2 timmar och inte bara minskad sjukprocent 😞

Sofie_17_0-1670393275416.png

Hej Sofie_17

För att vi ska kunna kika vidare och ge dig så bra råd som möjligt i detta läget behöver du ta kontakt med våra kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna