Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stor skillnad i värde på utbetald semesterdag och avdrag för semsesterdag - varför?

Hej! Vi har en anställd som jobbar en dag i veckan, 20%, hos oss och som har rätt till 5 dagar semester. Månadslön ca 8000 kr och semestervillkor 10. När jag registrerar semester på personen i fråga blir det lönearter 3235 och 3220 och för avdraget 3206. Min fundering gäller dock värdet på de utbetalda semesterdagarna kontra värdet på avdragna dagar. Värdet för de utbetalda blir så mycket högre än för avdraget..

Så här ser det ut;

3220 - semesterdaglön, betald                   2451,64 kr
3206 - semesteravdrag betald, daglön      -393,94 kr

Jag har förstått, genom att ha varit i kontakt med er tidigare, att det kan ha att göra med om man har inställd netto- resp bruttosemester men jag skulle ändå vilja ha lite mer info om hur programmet kommer fram till värdet på semesterdaglönen, i detta fall 2451,64 kr, som ju automatiskt hamnar i registret på den anställde. Är så orolig för att jag har gjort någon felinställning någonstans..

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Nina!

Själva semesterlönen beräknas på den totala semestergrundande lönen som tjänades in under föregående år. Har personen under intjänandeåret haft en högre månadslön (pga, kanske arbetat en högre procent) så kan detta bidra till en högre semesterlön. 

Själva avdraget beräknas på den aktuella månadslönen, vilket i detta fall möjligen varit lägre än intjänandeårets månadslön. 

Det som också kan bidra är som du själv nämner, om ni använder er av brutto eller nettosemesterdagar för den intermittent anställda. Tillämpar ni nettosemesterdagar får den anställde färre dagar, men dagarna behåller det sammanlagda värdet och varje dag får därmed en högre semesterlön. 

Du kan kolla igenom beräkningsdokumentet om det är något du behöver kontrollera: Semesterberäkning semestervillkor 10.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för snabbt svar! Så semesterdaglönen beräknas på den totala lönen under intjänandeåret, inte "månadslön x12", typ? Betyder det alltså att även en utbetald bonus ingår i underlaget? I så fall kan det förklara den stora skillnaden så nu håller jag tummarna för att du bekräftar det så att jag kan andas ut och inte behöva leta fel som inte finns. 😉

Tack igen!
Hälsningar Nina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Semeterberäkningen för att räkna ut daglönen på villkor 10 ser ut så här:

((Semestergrundande lön+Semestergrundande rörlig lön+Värdering av frånvarotimmar)*Semesterlön%)/Betalda semesterdagar=Semesterdaglön

Vidare om de är intermittent deltid får även följande beräkning göras:

Semesterdaglön *(veckoarbetstid i dagar heltid/genomsnittlig veckoarbetstid i dagar)= Semesterdaglön netto

Så svar på din fråga är att det inte bara beräknas månadslön x 12, utan all lön som markeras som underlag för semestergrundad (oftast månadslönen) och underlag för semestergrundad rörlig lön (ej återkommande löner så som bonus) räknas ihop för beräkning av semesterdaglönen. Det som inte räknas med är de lönearter som inte är markerade för underlag för semestergrundad  och underlag för semestergrundad rörlig lön, det kan vara tex ubetalning av just semester eller sjuklön.

Vill du kontrollera vilka lönearter som påverkar vad så går du in på Register - Lönearter, klicka in dig på en löneart och kontrollera på fliken Övriga uppgifter. Längst ut till höger hittar du rutan "Påverkar underlag för" - finns markering här för Semestergrundandelön eller Semestergrundande rörlig lön påverkar det din beräkning.

Mia