Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lina__16
MEDLEM

Styrelsearvode som lön

Hej,
Vi ska börja betala ut styrelsearvode till en styrelsemedlem och jag har därför lagt upp honom i lönesystemet (Visma Lön 600), men har några frågor:

* Ska jag välja "Anställningsform: Uppdragstagare"?
* Årsarvodet ska betalas ut med 1/12 varje månad - ska jag lägga upp 1/12 av årsarvodet under "Löneform: Månadslön" då?
* Kan jag använda löneart "1171 Arvode"? Den är inställd på engångsskatt - ska det vara det trots att arvodet betalas ut löpande varje månad?
* Under Semester har jag valt "00 Inget semestervillkor" då ingen semesterersättning ska utbetalas.

Tack på förhand!

7 SVAR 7
KenArd
CHAMPION

Hej Lina,
Du har ju redan klurat ut det mesta, bra gjort!
Uppdragstagare: Ok
Arvode: Ok
Arvode: ändra till tabellskatt
Semester: Ok

MVH

Kenneth
Lina__16
MEDLEM

Fint, tack så mycket för hjälpen Kenneth! 🙂

/Lina
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej, varför ska det vara tabellskatt? Vi är inte huvudarbetsgivare, ska det inte vara 30 % i skatt då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helena,

Engångsskatt är inställt som standard på 1171 - Arvode i löneprogrammet men kan fortfarande behöva ändras beroende på hur det ska beskattas enligt företagets regler. Engångsskatt används för arbete som inte avser en bestämd tidsperiod eller inte betalas ut regelbundet. Om jag inte missuppfattar KenArds svar så betalades arvode ut regelbundet varje månad i Linas fall och därmed passar tabellskatt bättre att använda. Men som sagt, det kan vara bra att kolla med skatteverket och i företagets regler hur arvodet ska beskattas för just er.

Återkom om du har fler funderingar!
/Fanny
Jeanette24
MEDLEM


Hej.
Om arvodet endast betalas ut en gång per år och man inte är huvudarbetsgivare, borde det inte vara så att det endast dras 30% skatt då? Eller skall engångsskatt (på 58% i detta läge) fortf dras då vi använder lönearten styrelsearvode?
Mvh, Jeanette
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jeanette, 

Det bästa är om du kontrollerar det med Skatteverket så vet du att det blir rätt och riktigt. Vi har som standard alltid engångsskatt inställt på löneart 1171 Arvode men detta kan du ändra om Skatteverket säger något annat. 

Ha en fin dag!
/Kristina 
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag vill uppdatera denna tråden med infon att från och med 2024 ska styrelsearvode redovisas separat i ruta 023 på arbetsgivardeklarationen. 

Använd den nya lönearten 1182 istället istället för 1171 för de som tillhör styrelsen.

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~