Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pstockselius
MEDLEM

Tidpunkter för justering av korttidsarbete.

Hej.

Använder Visma Lön 300 och hade korttidsarbete för April och Maj.

Sedan Juni är alla på full tid igen.

Den första april gjorde jag inställningarna som skulle göras men... Frågan är när man skall ställa tillbaka det? Har nu kört Juni-lönen (med korrigeringar från Maj) så skall jag ställa tillbaka det nu.

Är det direktavdrag eller för den avsedda månaden för att matcha rapporterna till tillväxtverket?

Alla korrigeringar som sjuk / semester o.s.v. räknas från månaden före så skall jag ändra det nu i Juni så det blir rätt i Juli lönen?

 

Tackar på förhand (B.t.w. Vore smidigt med enbart Visma Lön i molnet, hänvisar till Visma administration när man väljer länken Visma Lön i molnet)

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Förstår att detta inte är solklart vad som gäller, självklart ska jag försöka hjälpa dig reda ut ett par frågetecken. 

 

Om ni har innevarande månadslön och förgående månad för avvikelser så kan ni behöva justera det som betalats ut nu i juni. Det beror lite på hur lönebeskedet har sett ut.

Har ni justerat månadsavlönades månadslön med 15xx- lönearten och antal arbetade timmar med 44xx-lönearten så behöver detta öka nästa månad igen eftersom juni månad inte ska påverkas av korttidspermitteringen. Justeringen tänker jag att du kan göra på julis lönebesked genom att öka månadslönen med den felaktiga sänkningen på löneart 15xx i juni och antal timmar justerar du genom att lägga in timmarna som drogs förmycket i juni på löneart 44xx men sätt ett minustecken framför antalet istället.

 

Har ni i era inställningar använt Månadslön efter löneväxling har avvikelserna gått utefter den sänkta lönen och det är ju korrekt tänker jag eftersom avvikelserna avser maj månad då dem var permitterade.

 

När det gäller timanställda så beror detta också lite på. Har ni förgående månad för både timlön och avvikelser så bör inget behöva justeras från junis lönebesked, eftersom det ni gjort på lönebeskedet i juni ändå avser maj månad. 

Innan du gör julis lönebesked kan du ändra tillbaka alla inställningar du gått efter så kommer kommande månader bli korrekta. 

Känns något oklart eller om du får följdfrågor får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

@Pstockselius tack för att du sa till!

Jag har uppdaterat länken så den är korrekt. Informationen för Visma Lön hittar du här: Använd Visma Lön som en molntjänst hemifrån »

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~