Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

-Peter-
UTFORSKARE

Tidsbegränsad till tillsvidareanställd, semesterberäkning

Har en anställd som tidigare under semesteråret (från juli 2017) arbetat under tidsbegränsad form (extrajobb, ungefär). Han har under tiden från juli till idag tjänat in totalt 16 betalade semesterdagar. Nu har vi bestämt att behov finns att tillsvidareanställa honom från 1/4, dock på halvtid.

Men hur gör jag för att det ska bli rätt med semestern? Det blir väl fel om jag ändrar anställningsdatum till 2018-04-01? Men jag har för mig att jag har läst någon annanstans här på forumet att man alltid bör uppdatera anställningsdatumet om man anställer någon "på nytt" (t.ex. tidsbegränsad anställning 3 månader som sedan förlängs 3 månader -> uppdatera anställningsdatum till senaste avtalets start).

Jag har inte testat ännu, men jag är lite orolig att om jag ändrar anställningsdatum till 2018-04-01 räknar den intjänad semester från det datumet, och då tappar bort den intjänade semestern från tidigare. 

Hur ska man egentligen göra?

6 SVAR 6
-Peter-
UTFORSKARE

Ett möjligt svar, till mig själv. Kan det vara så att man bara ändrar anställningsdatum om den tidigare anställningen är helt "avslutad" (d.v.s. slutlön, intjänad semester m.m. är helt utbetalt), och om det fortsätter "back-to-back" med en ny anställning låter man den ursprungliga anställningstidpunkten stå kvar?
-Peter-
UTFORSKARE

Ingen som har några tankar kring detta? 🙂

Hej . Har haft liknande case och jag betalade ut timlön och semesterersättning i en lön (den sista för den tillfälliga anställningen)  för att nästa lön gå över till månadslön och då ändrade jag anställningsdatum till den övergångsdagen.
Alexander Karlsson
ANSTÄLLD

Hej Peter,
Vad ligger den anställde på för semestervillkor idag? Är intjänandeåret året före semesteråret eller samma som semesteråret?
Har den anställde gått på månadslön eller timlön?
-Peter-
UTFORSKARE

Sorry, fick inget mail att du hade svarat. Den anställde har semestervillkor 20, månadslön med semestertillägg. Intjänande år är året före semesterår.

Tidigare gick den anställde på halvtid med månadslön, plus eventuell mertid, för att byta till heltid under endast en månad i mars (p.g.a. ökat behov). Nu är det fortsatt halvtid med månadslön.

Enklast möjligt verkar ju vara att bara låta allting "rulla på" och låta anställningsdatum vara juli 2017 i det fältet, då "försvinner" ingen semester. Alternativet är väl att betala ut en slutlön när han avslutar sin tidigare anställning, ändra anställningsdatum till 1 april och börja om på noll? Då skulle jag antagligen sätta att han avslutat sin anställning, gjort en extra löneutbetalning med semesterersättning, och sedan "låsa upp" den anställde igen och ändra anställningsdatum till 1 april. Men det känns väldigt krångligt!

Så vad är det som gäller med detta anställningsdatum? Måste det uppdateras varje gång en anställning förlängs/förnyas, även om det inte är något uppehåll mellan anställningarna?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Det räcker att du ändrar anställningsformen under Personal - Anställda, fliken 2. Anställning på den anställde. Se svar i tråden Flera anställningar och semesterintjänande - Visma Lön 600