Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tillägg Föräldrapenning Unionen?

Hej! Har en anställd (100%/heltid) som till hösten 2021 skall ta ut 3 dagar/vecka föräldraledigt. Vi är anslutna till MAF (Motorbranschavtalet) och den anställde är med i Unionen. Enligt detta avtal skall han kunna få ut 10% extra i lön av oss som arbetsgivare vid uttag av FP för att minska lönetappet. Har kollat med vårt förbund och det verkar vara väldigt krångligt att räkna ut detta. Finns det nån funktion för detta i Lön 600 eller har någon stött på liknande och hittat en lösning hur man kodar detta?

2 SVAR 2
Christel9
UTFORSKARE

Hej!

Jag har använt mig av L-art 1181 som jag kopierat och kallar Föräldralön 10 % och lagt följande beräkning:

(MånadslönEfterLöneväxling*12)/365*0,1 i beräkningsformeln

Men då bygger det på att personen är helt föräldraledig, Men jag har även använt den och ändrat belopp om personen jobbar något och tar ut bara en del fp. Om den som i ditt fall är 60 % fp-ledig av en heltidstjänst, så är det 60 % av summan som den ska få per kalenderdag. Alltså tillägget på 10 % är bara för delen som de är föräldralediga.

Saku__
UTFORSKARE

Har också använt mig av löneart 1181, Föräldralön. Räknade ut manuellt vad den anställde skulle ha varje månad.
Uträkning varierar mellan olika avtal, därför lite svårt att ha färdig uträkning i löneprogrammet.