Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Gazmend Uka
NY MEDLEM

Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter

Hej,
Jag har uppdaterat Visma Lön 600 till version 2020.1 och rutan för "Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter" är markerad, med när jag skapar löner så får jag ordinarie arb.giv.avg. dvs. jag får inte den sänkta arbetsgivaravgiften. I detta bolag finns 3 anställda så att jag ska inte behöva välja vilka anställda som får sänkt arbetsgivaravgift. 

Hur kommer det sig att jag får ordinarie arb.giv.avg? vad gör jag för "fel", någon annan som har råkat ut för detta?

Jag har flera bolag skapade i Visma Lön.

Kan det påverka hur programmet beter sig? 

Tack på förhand

Gazmend Uka 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter

Hej,

I instruktionen Skapa arbetsgivardeklaration med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifterna  kan du läsa om hur du ska gå tillväga för att få med nedsättningen. Kan det vara så att du har tittat på lönebeskeden för de anställda? På lönebeskeden beräknas full arbetsgivaravgift och det är först när arbetsgivardeklarationen skapas som arbetsgivaravgift efter nedsättning beräknas.

Att du har mer ett bolag upplagt i programmet påverkar inte detta.  

Hela hanteringen är ny för oss alla och vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig så välkommen att höra av dig om du inte får det att fungera. 

/Tinna

Gazmend Uka
NY MEDLEM

Ja, 

Jag stannade vid lönebeskeden i tro att det inte låg rätt till!

Tack för hjälpen 

mvh 

Gazmend 

EvaLiljeros
NY MEDLEM

Är det så att ungdomarna inte omfattas av den tillfälliga nedsättningen och numera är de som vi betalar högst arbetsgivaravgift för? En annan fundering eftersom jag verkar i ett stödområde med en generell nedsättning på 10% får jag inte nyttja de 10% om jag har en lön som överstiger 25 000?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

@EvaLiljeros

Valet tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifterna kan inte markeras för anställda som har annan nedsättning av arbetsgivaravgifterna, exempelvis Födda 1937 eller tidigare eller Nedsättning av arbetsgivaravgifter för ungdom som Typ av arbetsgivaravgift. 

Du kan läsa mer om detta i avsnittet Skapa arbetsgivardeklaration med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter i den skrivna hjälpen.  

Ha en fin dag!

/Tinna