Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Timanställd semesterersättning eller ej

Har en timanställd där överenskommelsen är att han har 160kr/tim. Nu har jag läst att semesterersättningen måste framgå på lönebeskedet är det så? I så fall kan jag räkna baklänges och räkna ut hur stor del som är sem.ers och att timlönen är resten, eller? Om inte så att jag "bara" kan betala ut timlön måste jag då ända inställningar på lönearten för timlön så den inte är semestergrundande eller? Något annat att tänka på?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är så att om semesterersättningen inte är specifiserad på lönespecifikationen kan den anställde med framgång i efterhand hävda att semesterersättning aldrig betalats ut och då sitter arbetsgivaren i en besvärlig situation.
Så du bör inte ändra några inställningar utan " dela upp " de 160 kronorna på lön samt semesterersättning.
Då har du tänkt på allt som rör den fråga du ställt

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Viktigt att du frågar arbetsgivaren vilken %-sats som gäller för semesterersättningen, 12 % enligt semesterlagen men andra %-satser beroende på vilket kollektivavtal som skall tillämpas inom just ert område.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Här är det support som heter duga

Micke
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag skulle vilja tillägga att det är viktigt vad som sagts om timlönen från början. Om det i avtalet bara står 160,-/tim, så lär du få lägga på semesterersättningen ovanpå den överenskomna lönen.

Om den anställde är s k säsongsanställd kan sem ers betalas ut tillsammans med lönen. Annars ska den betalas ut i samband med semestern. Om du googlar "semesterersättning" kommer du hitta jättemånga bra sidor att läsa exakt vad som gäller på.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har googlat och läst men blev bara mer förvirrad så då är det bra att man kan fråga och få snabbt svar här. 🙂

//CarinA

Fd medlem
Inte tillämpbar

Absolut - ville bidra med extra läsning, då semesterlagen är rätt omfattande om det är svårt att få med allt i ett forumssvar.

//Tina