Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnELarsson
MEDLEM

Timanställd som gått till månadslön - SEMESTER

Hej

Vi har en kille som gått från tim till månadslön.
Under semesteråret 20210401 - 20220331 har han arbetat timmar., men aldrig fått semesterersättningen utbetald. ( förutom på OB )
F.rom 220401 går han över till månadslön, då har han ju egentligen inte jobbat in sina 25 semesterdagar.

Men undrar om man kan räkna ut hans intjänade semesterersättning 210401-220331 och på något sätt lägga in den och ge han intjänad semester som han kan ta ut i år.

Den som jobbade innan har inte ändrat till sem.ersättning/timme fast det står i hans kontrakt.

// Ann


1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Ann!

Detta är något som du kommer att behöva räkna på själv men jag ska leta fram så många matnyttiga beräkningsdokument och checklistor som vi har att tillgå. När våra kunder frågar hur de ska hantera ett byte från timlön till månadslön eller tvärt om så brukar jag börja med att rekommendera programhjälpens avsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom. Du får bortse för det som inte är aktuellt för dig 🙂

 

I och med att jag inte vet om du hunnit göra semesterårsavslut ännu och att vi rekommenderar att man byter till den anställdas nya semestervillkor innan man gör semesterårsavslutet så skickar jag även med hjälpavsnittet Byt semestervillkor där du utgår från vilket semestervillkor den anställda har innan ett byte och så får du en checklista att följa för just det aktuella semestervillkoret.

 

Vad gäller semestern så får du följa de beräkningsdokument vi har tagit fram för respektive semestervillkor. Dessa finns noga beskrivna i hjälpavsnittet Beräkning av semestervillkor och när du har kommit fram till hur många dagar han ska ha så lägger du in det under Personal - Anställlda - Flik 5 Semester. Om du ska betala ut ett belopp som inte finns kvar i programmet så kan du lägga in det direkt på lönespecifikationen med löneart 3232 Semesterersättning. 

 

Att räkna semester är inte alltid det lättaste och det är svårt ta över efter någon annan som inte lagt in allt korrekt. Jag hoppas kunna hjälpa dig en bit på vägen och om ni har ett fackligt avtal så kan du säkert få ett visst stöd från dem. 

 

Hoppas det löser sig och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna