Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tjänstledighet efter sjukdag 180

Vi har en anställd arbetare som är långtidssjukskriven. Den 29/3 var sjukdag 180 och efter det ska hen ta ut tjänstledighet.
Min fråga är vilken löneart jag ska använda mig av? Har testat några men det resulterar i en skuld till arbetsgivaren som läggs på nästa lön och det ska inte vara så. Då vi stämplar tiderna i ett annat program och sen för över det till Visma så finns redan sjukavdraget registrerat.
Sen hoppas jag att jag förstått det hela rätt att tjänstledigheten inte är semestergrundande?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johanna! Om det inte längre finns sjukintyg och ni har beviljat tjänstledighet så kan du använda löneart 3327 Tjänstledig mer än 5 dagar. Du kan inte både ha sjukavdrag och tjänstledighet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Lotta!
Personen i fråga har sjukintyg pga operation och har beviljats tjänstledighet pga av att vi inte här på jobbet kan erbjuda någon annan sysselsättning utifrån omständigheterna.

Vi använder oss av ett annat program där vi har tidsstämplingen och jag har kört över filen till Visma. Så nu ligger alltså sjukavdraget fram t.o.m 29/3 (dag 180). Problemet är att 30-31/3 (dag 181 och framåt) ligger på en lördag och söndag så när jag går in på snabbvalet och väljer Övrig frånvaro så reagerar den på att det inte är arbetsdagar.

Men jag måste alltså ha sjukavdrag fram till 29/3 och sen tjänstledighet 30-31/3.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ange 30-31 mars. Räkna ut dagslön för 2 kalenderdagar och lägg in som avdrag. Ange på lönearten att det är kalenderdagar.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dagslön räknas genom att ta månadslönen genom antal dagar i den perioden det avser.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Efter lite efterforskning hos såväl avtalspartner som hos den anställde det rör så har jag kommit fram till att då personen fortfarande är sjukskriven, och har ett läkarintyg på detta, ska vi fortsätta göra sjukavdrag på lönen. Använde mig av löneart 3146.

Jag blandade lite äpplen och päron och hade inte riktigt all info när jag skrev frågan. 

Tjänstledigheten var inte aktuell nu men Försäkringskassan hade varit på den anställde om att det kan komma att bli aktuellt senare. Dock fick jag informationen att enligt avtal så fortsätter vi göra sjukavdrag för 181 dagar och mer så länge läkarintyg finns.

Ursäkta röran, men kanske nån fler hamnar i samma sits och kanske, bara kanske, kan de då ha hjälp av den här röran. 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var också min tanke men ville inte lägga mig i det då det inte var det du frågade om 🙂