Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tjänstledigt, semesterdagar och avdrag

Hej.

 

Jag har två frågor ang tjänstledigt.

 

Vi har en anställd som har tjänstledigt för att plugga på ca 50% (dagarna varierar varje vecka efter ett rullande schema). Vissa veckor ledig 2 dagar andra ledig 3 dagar.

Detta gäller från mitten på september och kommer fortsätta året ut och in på nästa år (tom juli).

Är det ok att göra timavdrag för de timmar personen är borta (oftast 8 h varje dag), eller måste det göras arbetsdagsavdrag? (Dagarna hänger inte ihop utan det är oftast mån,ons,fre eller tis, tor som den är ledig, om det spelar ngn roll).

 

Sen kommer vi till det här med intjänande av semesterdagar. Vi har 30 dagars semesterrätt och intjänande år är samma som uttagsår. Personen har redan tagit ut 30 dagar i år till septembers början och om jag räknar ihop det så ska den egentligen bara ha 27 dagars semesterrätt (365-38 dgr tjänstledigt sep-dec/365x30) om jag har fattat det rätt om vi nu drar av timmar/dagar för tjänstledigheten.?.

Ska personen då betala tillbaka semesterlönen, eller kan företaget "bjuda" på de 3 dagarna?

Den anställda har även sparad semester kvar att ta ut. Den berörs väl inte på ngt sätt av detta.?.

 

Med vänliga hälsningar

Jeanette

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Jeanette, 

Såklart ska vi hjälpa dig reda ut ett par frågetecken. 🙂 

Om vi börjar med första frågan så görs timavdrag normalt när den anställde är tjänstledig del av dag. För max 5 dagars sammanhängande tjänstledighet görs avdrag per arbetsdag och för längre tjänstledighet avdrag per kalenderdag. 

Vad det gäller semestern så verkar det stämma att den anställde fått lite för många dagars semester med tanke på tjänstledigheten som kommer nu. Om vi säger att den anställde hade avslutat sin anställning helt så hade den anställde blivit skyldig att återbetala de 3 dagarna och samma regler kan gälla vid tjänstledighet men det kan nog skilja sig från avtal till avtal om ett företag tar den "smällen" själva, så kolla gärna det först.

Precis som du är inne på så ändras inte de sparade dagarna, utan det är dagar den anställde har fortsatt rätt till eftersom dessa redan är intjänade och klara.

 

Känns något annat oklart så får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My.

 

Tack för snabbt svar 🙂

 

Tycker dock fortf att det är lite oklart med avdraget.

Vi har gjort just timavdrag för den första månaden den anställde var tjänstledig, är det fel då, eller är det upp till oss som arbetsgivare att bestämma det?

Timavdraget är ju även lite lägre än ett arbetsdagsavdrag, vad är anledningen till det?

Frågan lär dyka upp om vi ändrar avdrag för nästa månad och det blir högre avdrag än tidigare.

Personen är ju ledig max 2 dagar sammanhängande per vecka, så då rekommenderas mao avdrag per arbetsdag om jag fattar det rätt.

 

Vi har inget avtal utan bestämmer själva hur vi vill göra, samt vi har aldrig haft ngn som varit tjänstledig tidigare, så vi behöver ju komma fram till hur det ska hanteras (om det nu finns några regler eller rekommendationer att följa för oss utan avtal som styr).

 

Vad gäller semestern, är det ok att korrigera och dra av inför nästa års semester (så att de 3 dagarna från i år dras av då i samband med att vi räknar fram hur mkt semester som den anställde ska ha det året iom sin tjänstledighet?

Eller blir det fel rent regelmässigt att den anställde ska "drabbas" nästkommande år för att vi inte har tänkt på det i år?

 

Med vänliga hälsningar

Jeanette

Detta skriver Redovisa rätt

Löneavdrag vid tjänstledighet görs enligt det kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av. På företag som har kollektivavtal för tjänstemän, och även många företag som ej är kollektivavtalsbundna gör man vanligen avdrag enligt följande:​​​​​​

Sedan visas exempel på hur det normalt räknas fram, det är även så vi har det inställt på lönearterna i programmet. Jag tolkar det alltså som att det är detta som är de avdrag som görs normalt sätt men inget man som företag är bunden till. Går man efter detta förslag så skulle den anställde i ditt fall ha ett avdrag per arbetsdag. 

Det är olika beräkningsformler vid timavdrag, dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag, det beror alltså på i vilken mån man är tjänstledig som beräkning görs. Min rekommendation är att du går till Lönearbete - Lönearter - Sök på Tjänstledig, då kan du klicka dig vidare på de olika lönearterna för att på flik 1 i löneartsregistret se den exakta beräkningsformeln. 

 

Gällande semestern är att låna semesterdagar inget som hanteras i semesterlagen men vill du frångå semesterlagen och ändå lägga in detta i löneprogrammet kan du gå till Personal - Anställda. På fliken Semester minskar du ner dagarna efter semeterårsavslutet är gjort.

 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för infon. Vi får fundera hur vi ska göra här då. Verkar ju som att det borde vara arbetsdagsavdrag då.

 

Ang semester så vet jag ju hur man minskar dagarna. Tänkte mer om det är "lagligt" enligt semesterlagen, så att vi inte gör fel om vi drar av årets 3 semesterdagar som den anställde "fått extra" under kommande år. Var mer så jag tänkte.

Eller om det mer är "kutym" att bjuda på det när vi i efterhand sett att det redan är uttaget.

 

/Jeanette