Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Underlag löneskatt

Hej,

Gällande pensionsräkning; ingår sjukförsäkring (ers. vid sjukdom) samt avgift för premiebefrielse i underlaget för löneskatt?

Tack!

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

De lönearter som är markerade som skattegrundande i löneartsregistret, är underlag för löneskatten. D v s en vanlig sjuklön t ex, som arbetsgivaren betalar. Oklart hur du hanterar dessa försäkringar, men är det utanför vårt program så tas det heller såklart inte upp något angående det på någon arbetsgivardeklaration eller liknande.

Återkom med den informationen annars så kan jag säkert förtydliga mitt svar, annars får jag önska dig en trevlig kväll!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det enda jag kan hitta om premiebefrielse är ordalydelsen "Särskild löneskatt ska i princip betalas på alla pensionskostnader oavsett om de är avdragsgilla eller inte". Detta i kombination med att det inte står någonting om undantag tolkar jag som att hela premien är underlag för beskattning.

Vad gäller sjukförsäkringen hittar jag detta i bokföringstips.se

"En redovisningsenhet har erhållit en leverantörsfaktura om 10 000 SEK (momsfri) som avser sjuklöneförsäkringar klassificerade som pensionsförsäkringar för anställda. Premierna för sjuklöneförsäkringarna är skattepliktiga för särskild löneskatt om 2 426 SEK (10000*24,26 %). Premierna för sjuklöneförsäkringen tas upp som underlag för särskild löneskatt i inkomstdeklarationen".

Hoppas detta hjälpen dig en bit på vägen.

//Tina