Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Utbetalning av outtagna och intjänade semesterdagar, vid dödsfall - Lön 300/600

En anställd har avlidit. Personen har både outtagna och (till nästa år) intjänade semesterdagar...

Hur avslutar jag i Lön 300?

Hur gör jag med utbetalningen; ska den adresseras till den anställde, eller till dödsbo?

Annat att tänka på, för att allt ska bli rätt?
1 SVAR 1
CONTENT PRODUCER

Re: Utbetalning av outtagna och intjänade semesterdagar, vid dödsfall - Lön 300/600

Hej!

Jag förstår att detta inte är roligt att ta hand om och beklagar sorgen.

Slutlönen som betalas ut görs direkt till den tidigare anställdes dödsbo. 
Arbetsgivaravgifter beräknas om ersättningen betalas ut samma år som dödsfallet inträffar. Om det betalas ut pengar året därpå, exempelvis bonus eller retroaktiv lön ska det inte ingå några arbetsgivaravgifter.

Man drar alltid skatt på beloppet och kontrolluppgift ska lämnas till Skatteverket.

Det kan också vara bra att meddela försäkringsbolaget om dödsfallet ifall de inte har fått informationen automatiskt.

I löneprogrammet går du in under Register - Anställda - fliken Anställning och fyller i Anställd tom datum.
Därefter skapar du en lönespecifikation på den anställde där du ser till att all lön och eventuell ersättning betalas ut.
För betalda och intjänade semesterdagar väljer du snabbvalet Semester, ersättning och markerar rutan Semesterersättning vid slutlön.

Återkom gärna om du har fler funderingar!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~