Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Utdelning Visma lön 600

Hej! Det finns ju lönearter för både ränta och utdelning (1405 resp 1406) och om man använder dem dras ju skatt med automatik. Dock är ju inte skatteavdrag tvingande i alla sammanhang. Hur gör jag om beloppet ska betalas ut utan skatteavdrag - tänker främst på att AGI ska bli korrekt? 

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Ulf!

Om utdelningen fortfarande ska hamna på rad 492 i AGI:n kan du t ex använda löneart 1406 (kopiera den om du vill ha en annan benämning).

Registrera lönearten på lönebeskedet med utdelningsbeloppet.

Lägg därefter till löneart 2203 - Manuellt framräknad preliminärskatt och lägg in ett framräknat skattebelopp som ska dras för lönebeskedet, d v s 0 kr om ingen skatt ska dras överhuvudtaget eller XX kr. Detta belopp kommer sedan hamna på rad 496 i AGI som du rapporterar till Skatteverket.

Ett annat alternativ är att kopiera en annan löneart och göra anpassningar i den.

För att betala ut utdelning med 20% skatteavdrag  så använder du löneart 1406 - Utdelning (20% skatteavdrag) på löneutbetalningen om du ska redovisa utdelning och skatt med 20 procents skatteavdrag. Utdelningen redovisas i ruta 492 och skatten i ruta 496 på arbetsgivardeklarationen.

Utdelning i fåmansbolag beskattas under gränsbeloppet med 20 procent men skatteavdraget är inte.

Testa att göra enligt ovan och återkom om du stöter på problem eller om något känns oklart.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej Tinne!

Tusen tack - lönerart 2203 hade totalt gått mig förbi 🤣 Har testat och det fungerar ju hela vägen

Önskar dig en trevlig helg också

Ulf