Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AAA_a_
MEDLEM

Utlägg och moms på lönespecifikationen

Hej, finns det något sätt man kan få varje utlägg specat för sig på lönespecifikationen brutto (netto+moms) Eller måste man särredovisa momsen för att få rätt moms redovisad i bokföringsunderlaget.

Imorterar TLU filer från Milltime, exporterar lönefil till Visma Admin 2000. Visma lön 600.

2 SVAR 2
Monica T
UTFORSKARE

Jag håller med dig att jag vill redovisa bruttobeloppet för den anställde. Så jag gör såhär:
Jag lägger bruttobeloppet på löneart 1224, sedan momsbeloppet i minus på samma löneart och momsen igen i plus på löneart 1235. Sedan tar jag bort bocken i rutan "skriv ut" på momsraderna. Då ser den anställde bara bruttobeloppet. Slutligen lägger jag en textrad under med vad det är för utlägg. 
Programmet varnar för att man lägger ett minusbelopp på löneart 1224, men det kan man ignorera.
// Monica

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej AAA_a_!

 

För att få utläggen specificerade brutto så lägger du in nettoersättningen inklusive moms i tidsredovisningsprogrammet och för sedan över till ditt löneprogram, då kommer du att få beloppet brutto. När du gör på det här sättet så är det dock viktigt att tänka på att du inte får med momsen på bokföringsunderlaget, utan du behöver redovisa momsen manuellt i ditt bokföringsprogram.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne