Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helene34
MEDLEM

Uttag av intjänade semesterdagar

Vi har en anställd som har sagt upp sig. Personen i fråga vill ta ut all sin semester innan anställningen avslutas, även de dagar hen har tjänat in i år sedan semesterårsavslutet. Jag har kontrollerat med vår arbetsgivarorganisation och det ska vara ok att göra så. Vi använder Visma lön 300 och jag undrar hur jag gör rent praktiskt för att lösa det i löneprogrammet.

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Helene34,

 

Dagarna som den anställda håller på att tjäna in är ännu inte tillgängliga semsterdagar i systemet utan blir tillgängliga först efter att du har gjort ett semesterårsavslut. Jag tolkar det som om du redan har koll på detta men att du i samråd med er arbetsgivarorganisation vill hitta en lösning som fungerar för er och för den anställda. I programhjälpens avsnitt 

Får en anställd ta ut semester som man håller på att tjäna in kan du läsa mer om vad som gäller men även hur du kan hantera det om du väljer att frångå rekommendationerna. 

 

Ha en fin dag.

//Tinna

Hej igen!

Tack för ditt svar och du tolkar det rätt. Ja, det är just det som är funderingen, hur jag kan hantera det i löneprogrammet. Personen har sagt upp sig och kommer att sluta sin anställning sista januari men vill ta ut de intjänade semesterdagarna i ledighet innan dess, istället för att få dem utbetalda på slutlönen. Det finns inget i kollektivavtalet som hindrar det och vi som arbetsgivare kan godkänna det för verksamhetens skull.