Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ekebacks
UTFORSKARE

Uttag av semester i april

Hur lägger man smidigast in uttag av semesterdagar i april i samband med semesterårsavslutet? Går det inte att få det på samma lönekörning (och gärna samma lönebesked)? Ifall det ligger på en separat lönekörning blir det ju inte heller speciellt mycket skatteavdrag (tabell). 

 

#Semestervillkor: 10

#Avvikelseperiod: 16/3-15/4 

("Det går inte att ha semesterdagar inlagda på det nya semesteråret, dessa måste läggas på ny lönekörning efter att semesterårsavslutet är gjort")

#Det handlar om 5 dagar uttagna i början av april (för en anställd som började i oktober 2022). 

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ekebacks 

 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

När du har bruten löneperiod blir det lite krångligare eftersom du då arbetar med båda semesteråren samtidigt det vill säga semesteråret 2022-2023 är inte avslutat när semesteråret 2023-2024 påbörjas. Av den anledningen går det inte att lägga in semesterdagar för april.

Det går alltså inte att ha semesterdagar inlagda på det nya semesteråret, dessa måste läggas på ny lönekörning efter att semesterårsavslutet är gjort. Mer info kring detta finns i hjälpavsnittet Låst eller olåst lönekörning innan semesterårsavslut
 

Tycker du att skatten blir för låg kan du reglera den med löneart 2201 Extra skatt med det extra beloppet du vill dra. Ett annat alternativ är att du använder 2203 Manuellt framräknad preliminärskatt där du sätter den automatiska skatteberäkningen ur spel och registrerar den faktiska skatt du vill att programmet ska dra. Här vill jag vara tydlig med hur viktigt det är att du inte drar för lite skatt men den biten har du säkert redan koll på.  

 

Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna

Hej Tinna, 

 

Tackar, det var så jag löste det. 

 

//Jens