Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uttag semesterdagar och separat utbetalning av semesterersättning

Vi gör separat utbetalning av semesterersättning mha 3216 Semestertillägg betalda semesterdagar. 
Därefter blir uttag av semesterdagar endast en nedräkning av antal semesteradagar mha förval Semester uttag betalda semesterdagar, månadsavlönad. (Detta ger 3235 Uttag betalda semesterdagar, samt 3215 Semesterlön betald, samt 3205 Semesteravdrag betald.) 
För alla utom en blir motsvarar Á-pris för 3215 respektive 3205 balanserar dessa varandra till noll påverkan för den anställde. (Syftet att det bokas så är för att använda semesterskuldkontona.)

För alla utom för en person funkar det enligt ovan. En person har istället en högre belopp som Semesteravdrag jämfört med dess Semesterlön och denna månads utbetalning reduceras därför. Vad kan vara anledning till detta som jag upplever som fel ?



Tack för stöd

6 SVAR 6
Thomas51
CHAMPION

Har personen tillräckligt med betalda semesterdagar? En anledning till att avdraget blir högre kan vara att det görs uttag av obetalda semesterdagar. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, personen har även kvar betalda dagar efter denna justering.
Personen har ökat sin procentuella deltidsanställning under året. Kan det vara därav?
I så fall, om det är förklaringen, skulle jag kunna göra på annat sätt för att undvika denna effekt?
Thomas51
CHAMPION

Det är nog den ökade deltidsanställningen som ställer till det. Om personen tidigare jobbade t ex 4 tim/dag så har hen bara tjänat in 4 tim semester. Är anställningen nu 6 timmar blir det 4 timmar betald och 2 timmar obetald semester. 
MarieJ1978
MEDLEM


Det beror på den ökade anställningen, jag var med om exakt samma sak förra året.
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej D,

När en anställd ändrar sin sysselsättningsgrad eller har deltidsfrånvaro påverkar detta värdena när semester betalas ut.

Eftersom semesterlönen (men inte semesteravdraget) tar hänsyn till sysselsättningsgraden så kommer semesterlönen att vara högre än semesteravdraget om den anställdes genomsnittliga sysselsättningsgrad under intjänandeåret är högre än den aktuella sysselsättningsgraden. Var den anställdes genomsnittliga sysselsättningsgrad under intjänandeåret lägre än den aktuella sysselsättningsgraden kommer semesterlönen att bli lägre än semesteravdraget.

Vi har samlat info gällande olika värde vid utbetald semester i vår skrivna hjälp. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Annelie.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack alla för svar!
Ser att det är förklaringen

Tack