Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stabo_
UTFORSKARE

VAB med delvis bibehållen lön

Hej,

 

Att arbetsgivare betalar mellanskillnaden upp till 80-90% av ordinarie lön vid föräldrapenning är relativt vanligt. Jag avser göra det för mina anställda även vid VAB. Har någon erfarenhet av detta och framförallt hur man skapar lönearten?

 

Om jag förstått Försäkringskassans information rätt så är max ersättning 1066 kr/dag för den som arbetar 5 dagar i veckan, 40-timmarsvecka. Jag avser alltså betala mellanskillnaden upp till 80% eller 90% av bruttolönen.

 

mvh,

Stabo

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Stabo,

Först och främst vill jag bara säga att det var väldigt fint av dig att vara så generös! 

Tänker mig att du skulle kunna göra en kopia av löneart 1181 Föräldrapenningstillägg och sedan göra inställningar så lönearten blir som du önskar. 

 

Testa gärna i Övningsbolaget så slipper du prova i ditt skarpa bolag. 
Lycka till! /Tinna 

Hej Tinna,

 

Tack för svar och positiv energi.

 

Om du - eller någon annan  - har möjlighet att hjälpa till med en utförligare instruktion om hur man ställer och matar in beräkningen så vore jag tacksam. Det bör finnas exempel på hur man skapar lönetillägg för exvis 90% av lönen vid föräldrapenning som man kan utgå från.

 

Skall man sedan använda den nya lönearten istället för 3318 (VAB) eller blir det en kombination av flera?

 

mvh,

stabo

Hej!

 

Exakt hur du ställer upp beräkningen beror lite på det avtal och de bestämmelser ni följer på företaget samt vilken procentsats du bestämmer dig för att betala ut mellanskillnaden för till dina anställda under VAB. Den informationen bör du kunna ta reda på via ert företagsavtal samt genom att kontakta försäkringskassan. Vi har en del champions och löneexperter med oss här på forumet, så kanske är det någon annan användare som skulle kunna hjälpa dig att ställa upp beräkningen när du har kommit fram till de parametrar du ska utgå ifrån? Om vi har någon användare som gjort liknande beräkningar och kan hjälpa får ni jättegärna kommentera inlägget. 🙂 

 

När det kommer till lönearterna och hur de bör ställas upp i programmet är det som Tinna är inne på enklast att göra en kopia av löneart 1181 Föräldrapenningstillägg för att sedan ställa in de inställningar du vill ha baserat på ert specifika avtal och bestämmelser. Jag tänker att du sedan registrerar vabben som vanligt via snabbvalen följt av att du lägger in din kopia av 1181 med relevanta parametrar för att ge din anställda det extra tillägget. Du kan i ditt övningsbolag testa och ställa upp olika beräkningar och lönearter för att avgöra om utfallet blir det du är ute efter. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej @Agnes Ohrling,

 

Tack för svar!

 

Jag har inga avtal att förhålla mig till (personalen vill inte ha kollektivavtal, "Då blir allt sämre" säger de och har säkert rätt :)) så beräkningen är förhållandevis enkel. Jag tar en kopia av 1181 som jag benämner VAB90 (ersättning upp till 90% av lönen). Beräkningen för tillägget blir ungefär:

 

(Månadslön (brutto)/22 - 1066) x 0,9

 

Förklaring:

- 1066 kr är max ersättning (brutto) från F-kassan/dag. Alla anställda har högre lön än brytpunkten (29750 kr för VAB). För löner under brytpunkten så ersätts 1066 i formeln med 0,8 x månadslön (brutto)/22. Notera att F-kassan ersätter med lite mindre än 80% av lönen (baserat på årsinkomst) så den som vill ha exakthet får modifiera beräkningen.

- Ungefär 22 dagar på en månad, går kanske att hitta den korrekta uppgiften som parameter i Visma och programmet har säkert annan benämning för bruttomånadslön.

 

mvh,

stabo

 

 

Hej Stabo,

Det som är viktigt nu är att du själv testar och ser att den lönearten som du skapar har korrekta inställningar vad gäller skatt, rapporteringar till olika instanser och inte minst att din formel genererar rätt belopp. 

 

Jag kanske har sagt det förut men här kommer det igen - testa gärna i Övningsbolaget 🙂 

 

Och ha en riktigt fin helg!

Tinna

Hej @Tinna Gunnarsson,

Tack för tipsen. Jag hade kontrollräknat och körde skarpt i lönekörningen med korrekt resultat. Skulle inte varit värre än att jag hade fått radera och göra om lönekörningen. 🙂

Kanske är mitt företag först med VAB-tillägg?

mvh,

stabo

Åh jag blir så glad för din återkoppling och för att du fick det att fungera! 

Jag har sällan hört att någon arbetsgivare är så generös som du och vem vet - du kanske startar en fin trend! 

 

Bra jobbat!! 

Tinna