Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

klementsson
MEDLEM

Vad händer med lönebesked i Visma Lön Anställd när personen har slutat?

Det sägs att access till Visma Lön Anställd försvinner så fort de är markerade som Slutat i lönesystemet. Stämmer verkligen detta? 

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej klementsson!

 

När rutan Har slutat och slutlön är utbetald är markerad kommer den anställde inte längre med på lönekörningar och rapporter, men uppgifterna för den anställde finns kvar i löneprogrammet. Du behöver själv avaktivera digitala tjänster, när det är gjort så har den anställde inte längre åtkomst till Visma Lön Anställd.

 

I Checklista när anställd slutar så ser du steg för steg hur det går till när en anställd slutar på företaget.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

klementsson
MEDLEM

Ok, då är det som jag misstänkte. Hur skall en före detta anställd komma åt sina lönebesked för t.ex deklaration? Kan de ladda ner sina lönebesked när de slutar? 

Hej igen!

 

Innan Visma Lön Anställd avaktiveras får den anställde gå in i tjänsten och spara eller skriva ut sina lönebesked.

Lönebeskeden finns också kvar i löneprogrammet och du som löneadministratör kan skriva ut dem i efterhand om det skulle behövas.

 

/Tinne

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Jag skulle vilja göra ett tillägg i den här tråden. Om lönebeskeden skickas vidare till den anställdes Kivra-låda så finns lönebeskeden kvar så länge den anställde vill.

 

För att skicka vidare lönebeskeden till Kivra behöver du aktivera en integration inne i Visma Lön Anställd/Min Lön. Läs mer här: Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra »

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~