Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

catarina ScF
UTFORSKARE

Vad ingår i beloppet Semesterersättning vid slutlön?

Jag ska göra en slutlön och tycker att beloppet för semesterersättningen blir för hög.
Vi betalar alltid ut semestertillägget i juli så det ska ju inte räknas med i slutlönen.
Hur beräknar programmet egentligen??

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Bäst är att skriva ut en semesterskuldlista för den person som slutar, då ser du hur många dagar som tjänats in under innevarande år, som han/hon ju ska få ersättning för. Sen beror det ju på vilket semestervillkor ni använder. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Innestående semester för den som slutar är högre än vid vanlig semester. 4,6 % + 0,8 %. Löneart 3215.
catarina ScF
UTFORSKARE


Vi använder villkor 40.

Men semestertillägget som vi redan har betalt ut i somras är inräknat i totalsumman när jag väljer att betala ut semesterersättning vid slutlön via kalendariet. Då blir det ju dubbelt semestertillägg som den anställde får. Det blir ju inte rätt!
AnnicaL
CHAMPION

Tillämpar ni förskottssemester? Eller sammanfallande intjäningsår och semesterår? 

Om det var förskottssemester i somras får du kolla hur länge personen varit anställd och om det är mindre än 5 år ska du dra av den semesterlön som har betalats ut i förskott från den uträknade slutersättningen. 
catarina ScF
UTFORSKARE

Ingen förskottssemester.
Semesteråret är 1 april - 31 mars.
I somras fick han utbetalt semestertillägg 0,8% för 25 dagar.
Nu ska han få utbetalt semesterersättning för 24 kvarvarande dagar och semesterersättning + tillägg för 6 dagar som är intjänade mellan 1/4 - 21/12 (endast 6 dagar då han varit tjänstledig).
Men semestertillägget för de 25 dagar som blev utbetalda i somras är inkluderade i det totala beloppet. Förstår inte varför och hur jag ska kunna rätta till det?!
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej catarina ScF,

Precis som Annica skriver så är en semesterskuldlista för den som slutar ett utmärkt underlag om det i efterhand uppstår några frågor och funderingar. Nu har du redan kontrollräknat och kommit fram till att semestertillägget på 0,8% ligger kvar trots att det blev utbetalt i somras. Om du använde snabbvalet Semester, ersättning - bockade för "utbetalning av semestertillägg" så borde det verkligen inte ligga kvar men du kanske la in en löneart manuellt?

Kontrollera också hur semestervillkoret är inställt under: Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar- Semester. Du dubbelklickar på t.ex. semestervillkor 20 för att se inställningarna. Har du redan betalat ut semestertillägget så ska det inte vara en bock vid "semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället".

För att korrigera beloppet för slutlön kan du göra såhär: 

1. Använd snabbvalet Semester, Ersättning och bocka för Semesterersättning vid slutlön samt klicka på ok. 
2. Skriv in löneart 3232 och lägg hela beloppet från snabbvalet Semesterersättning vid slutlön med negativt tecken. Om du vill kan du ta bort bockarna för skriv ut (längst ut till höger på raderna). 
3. Avsluta med att lägga in löneart 3232 ytterligare en gång och denna gång med det korrekta beloppet för slutlön.

Vi har även en finfin checklista för vad man ska tänka på när en anställd ska sluta - det är en hel del att hålla koll på.  

Hör gärna av dig om du har några frågor eller funderingar. /Kristina 

Har dubbelkollat inställningarna och allt är korrekt!

Eftersom vi tillhör IF Metall IMG-avtalet ska de anställda få Garantisemesterlön på 1472kr. Detta måste jag räkna fram manuellt när de ska få semestertillägget utbetalt i en klumpsumma. Då använder jag löneart 3216.
Kan det vara här problemet ligger?
Känner inte Visma lön av att jag redan har betalt ut semestertillägget när jag använder den lönearten?
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej catarina ScF,

När du manuellt använder 3216 så betalar du ut själva semestertilläggsbeloppet men antalet semestertillägg räknas aldrig ner. Beloppet du ser på semesterskuldlistan är dock korrekt. Jag tänker att du kunde göra såhär: 

Säkerställ att du inte har en bock för "semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället" vid Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Semester - Villkor 40. När det sedan är dags att betala ut semestertillägget så gör du det via snabbvalet Semester, ersättning - Utbetalning av semestertillägg och då kommer programmet att hålla koll att tillägget är utbetalt. 

För att få rätt på det nu rekommenderar jag att du plocka upp snabbvalet på en lönekörning och eftersom pengarna redan betalats ut får du lägga in 3232 om omvänt tecken så du det korrekt framöver. 

Ha en fortsatt fin dag! /Kristina