Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ullabritt
MEDLEM

Vända sjukavdrag

En anställd har sjukskrivit sig 3 dagar utan läkarintyg vilket jag inte upptäckte. Jag gjorde en fejklön för att se hur det blir om jag vänder beloppen enligt de jättebra instruktionerna som finns. Måste fråga om det blir ok att den anställda kommer få utbetalt ett belopp. Jag har kollat mot lönebeskedet som de felaktiga beloppen finns på och den fejkade lönen är helt rätt vad gäller +./..

Jag tycker det känns så konstigt - först ett sjukavdrag med 2.686:16 och så sjuklön med 2.148:96, nu när jag skriver ser jag att det är ju helt ok. Sjukavdraget är mer än sjuklönen och nu får den anställda tillbaks mellanskillnaden. Tänker jag rätt?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @ullabritt 

Utifrån det du skriver så känns det helt korrekt att sjukavdraget är högre än sjuklönen och nu när du korrigerar tillbaka sjukskrivningen så bör den anställda få tillbaka mellanskillnaden. Var den anställda aldrig sjuk eller var det endast en test som du gjorde? Om du använder dig av funktionen korrigera snabbval så hjälper programmet dig men jag antar att det är så du redan har gjort? 

 

Om du inte redan gjorde det så testa gärna i Övningsbolaget framöver så slipper du göra det i ditt skarpa bolag.

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

Tack för svar, jag hade ju inte tänkt klart kan man påstå. Jag måste naturligtvis också göra annat avdrag för dagarna, typ tjänsteledig eller ta av komptimmar annars hade det blivit helt galet. Och ja, jag använde mig av kalendariet för att ändra och tycker det är bra att  ha till den ordinarie marslönen. Bara att kolla hur jag har gjort.

 

 

Hej @ullabritt 

Då tolkar jag dig som om du kommit vidare och inte behöver ytterligare hjälp i detta ärendet 🙂

 

Ha en fin kväll!

//Tinna