Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Varför avtalstid 175 - Lön

Undrar varför det ligger 175 timmar som standard i antal avtalstimmar om man inte har något kollektivavtal som styr så har jag inte lyckats hitta denna siffra någonstans. Det finns en praxis att man på ett år gör 2080 timmar och det blir ju mindre. Har ni någon orsak till att det just är 175 och inte 172 eller 173?
8 SVAR 8
NY MEDLEM

Re: Varför avtalstid 175 - Lön

Avtalstiden är en faktor som används för beräkning av timtillägg och timavdrag för anställda med fast månadslön.
Den används också för att beräkna en fast månadslön för en anställd som byter från timlön till månadslön.
Den används inte för beräkning av sjukavdrag och sjuklön och inte heller för avdrag för vård av barn.
Avtalstiden varierar i kollektivavtal. Högsta avtalstid är 175 timmar. Jag har träffat på företag som haft en avtalstid på under 160 timmar men det är inte vanligt.
Vanlig avtalstid för stora kollektivavtal för arbetare ligger mellan 172 och 175. Vanligast för tjänstemän är 175 timmar.
Inom Handels olika kollektivavtal har man lägre avtalstid, till exempel 168 timmar.
Faktiskt arbetad tid och avtalstid hänger inte ihop. De 2080 timmar du nämner är framräknade genom att man multiplicerar veckoarbetstiden 40 timmar med årets 52 veckor. Det finns ingen som arbetar så mycket eftersom det alltid infaller några röda dagar mitt i veckan.
Arbetstid enligt ordinarie schema för en anställd med 40-timmars vecka är i år 2000 timmar. År 2011 var motsvarande antal 2024 timmar.
I år arbetar man alltså i snitt 166,7 timmar i månaden, förra året var det 168,7.
Anledning till att det ligger 175 timmar som standardförslag i löneprogrammen är att det är en vanlig avtalstid som blivit praxis för företag utan kollektivavtal. Beroende på vilken typ av företag du har kan du ju istället välja att följa den avtalstid som gäller för branschen.
NY MEDLEM

Hej, jag har precis läst svaret ovan och tycker det är tydligt och bra. Detta är något som är svårt att förstå sig på. 
Mitt företag har inget kollektivavtal. Jag har satt avtalstiden till 173 timmar. Programmet tar ju också hänsyn till röda dagar så ingen jobbar ju i praktiken så mycket. Vi har 40 tim/v som heltid.
Vad gäller för anställd med timlön? Jag har en person som ska ha motsvarande 28.000 kr i lön men vi har kommit överens om att det ska vara timlön eftersom han vill ha viss frihet i hur mycket han jobbar. Hur ska jag räkna för att få fram rätt timlön?
MVH
Ulrika
NY MEDLEM

Som Ulla skriver här ovan så kan ibland avtalstiden användas för att räkna fram en anställds månadslön, om de byter från timlön till månadslön. Det görs i så fall genom att ta timlönen gånger avtalstiden. På samma sätt kan du räkna i detta fallet, men omvänt - d v s månadslönen genom avtalstiden. 28 000 / 173 = 162 kr /tim. Avtalar ni om någon annan timlön är det helt okej, det är upp till er eller eventuellt avtal.

/Karl
NY MEDLEM

Hur gör man med OB-tillägg? Är det uttöver?
NY MEDLEM

Hej Viola!

När det gäller OB så är det en ersättning som du får för de timmar du arbetar på obekväm arbetstid. En arbetad timme på obekväm arbetstid är fortfarande en arbetad timme även om den anställde fått en ytterligare ersättning. Avtalstiden är som Ulla skriver ovan en faktor som används för beräkning av timtillägg och timavdrag för anställda med fast månadslön. En anställds månadslön eller timlön ska vara exklusive OB-tillägg och semesterersättning då detta är något man betalar ut separat.

Vet inte om det besvarar din fråga, återkom annars med mer information.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Beräkning löneart 3107 - Sjukavdrag per dag (Veckoarbetstid) - Lön.

Hej,

Varifrån kommer "Veckoarbetstiden" i Beräkningsformeln för löneart 3107 - Sjukavdrag per dag 100% dag 1-14 (och även löneart 3157 - Sjuklön dag 1-14)? Jag skulle vilja ändra veckoarbetstiden programmet verkar räkna med... Hur gör jag det?

Vi har arbetare med månadslön. Jag lägger in deras rapporterade arbetade timmar genom "Ändra arbetstid" i Kalendariet. På så sätt får jag med en summering av arbetad tid på lönebeskedet, även om den just inte påverkar något... För att registrera sjukfrånvaro måste jag också lägga in "ordinarie" arbetstid först (de har inget schema de följer, utan mycket varierande tider). Dessa "ordinarie" timmar kommer med som Arbetad tid för månaden, även om jag registrerat sjukfrånvaro de dagarna ... Ska det bli så?

Tack på förhand!
Highlighted
NY MEDLEM

@Kristina Gunnarsson:
Du slog ihop min(-a) fråga/frågor med denna (och tog dessutom inte med min kommentar som innehöll ytterligare frågor), men jag tycker inte att jag får svar på dem i den här tråden:(
Kan du "ta isär" trådarna igen, eller iaf besvara mina frågor?
Tack på förhand!

.

Du hittar den nya konversationen här: Veckoarbetstid i beräkningsformel - Lön