Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför blir det obetalada sem.dagar?

Fråga 2:  En anställd har jobbat 11 mån i ett företag. Han hade semester mars månad i 4 veckor. Jag lägger in detta i kalendariet.

Resultatet blir då att Visma Lnö 600 drar bort 20 dagar som "uttag obetalda semesterdagar....??!" Varför händer sånt här? Kan någon snälla bara meddela mig hur man tar bort denna löneart 3244 och 3201 och lägger dit BETALDA semesterdagar?

Och fråga 2:  Kan man få ut en utskrift på alla löner som har betalats ut per anställd? Alltså EN sammanställning på alla löner/förmåner och skatter som har betalats för en anställd åt gången, under en period som man själv kan välja. Inte EN utskrift för EN månad. Där det alltså är en lista där alla löner månadsvis finns uppräknade och allt som har med den anställdes lön att göra?

Behöver man en specialutbildning för att kunna göra en sån utskrift, eller finns den helt enkelt inte i Visma Lön 600?



8 SVAR 8
Annapanna1
UTFORSKARE

Ang. semestern så låter det ju helt enkelt som att han inte tjänat in betald semester än. Vad har ni för semesterår?
Det vanliga är ju att semesteråret löper under april-mars, och om han då jobbat 11 månader under intjänandeåret (som tar slut 31/3) så får han 22-23 betalda dagar att ta ut under NÄSTA semesterår, dvs. efter 1/4.
Charlotte8
MEDLEM

Om personen i fråga började jobba efter 1/4 2018 har denne inga betalda semesterdagar förrän 1/4 2019 då det nya semesteråret börjar. Man "tjänar in" sina semesterdagar 1/4-31/3 året innan semestern blir tillgänglig för uttag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det innebär alltså att om han slutar nu 8 maj, så ska inte någon semesterlön/ersättning vid slutlön betalas ut?

Du får göra semesterårsavslut per 31/3 som vanligt och där får han de betalda dagar som han tjänat in under föregående år, ca 22-23 st. Där får du väl dra de 20 dagarna som han nu tagit ut i förskott.
Sen när du gör slutlönen så får du göra ett nytt semesterårsavslut 1/4 - 8/5 och därefter göra en utbetalning.
Annapanna1
UTFORSKARE

Jo, om han slutar i maj så har han ju hunnit tjäna in semester, dels för de 11 månaderna under förra semesteråret, och dels under april-maj på det nya året, så dessa ska självklart betalas ut (om han inte tagit ut dem under någon annan period som inte nämnts i frågan ovan). 
Robert25
UTFORSKARE

Under "Utskrifter och spårning" finns Spårning, och där kan du välja en person och få en specifikation för valfri period.
Är det vad du söker?
Fd medlem
Inte tillämpbar

YES!! Tack så mycket 🙂
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Marie J,

Jag har antagit att du har intjänande år året före uttagsår och då blir det såhär: 

Den anställda tjänar då in sin betalda semester året före han/hon får tillgång till betald semester. Det innebär att om man varit anställd ett helt intjänandeår (och inte haft ej semestergrundande frånvaro) har man rätt till minst 25 betalda semesterdagar under semesteråret. Om den anställda inte varit anställd under hela intjänandeåret får man dels betalda semesterdagar men även obetalda dagar så dessa tillsammans motsvarar semesterrätten.

Ett generellt semesterår löper från 1 april till 31 mars och som jag tolkar dig hade den anställda ledigt i mars månad dvs. månaden innan han skulle få tillgång till sina semesterdagar. Då 
är det korrekt att programmet ger dig lönearten "uttag obetalda semesterdagar". Du skriver att att du vill ha hjälp att ta bort denna löneart och lägga dit betalda semesterdagar men det är 
inte korrekt hantering enligt semesterlagen och därför har programmet inte heller stöd för detta. 

Den anställda kommer få tillgång till betalda semesterdagar först efter att du har gjort ett semesterårsavslut och det gör du efter att samtliga avvikelser (semester, sjukdom, vab etc.) 
tillhörande det gamla semesteråret (180401 - 190331) har registrerats på en lönekörning dvs. vanligen på aprillönen. 

På din andra fråga rekommenderar jag att du gör såhär: Välj Utskrifter och spårning - Utskrifter - Lön - Löner i en period - Bocka för Annan period och välj önskade datum.
Denna utskrift kan du välja att skriva ut även i Excelformat om så önskas.

Önskar dig en fin helg!

/Kristina