Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Varför dras det inte karensavdrag

Jag har stött på ett problem.

En person som det ej dras karens på. Det är 10 dagar mellan sjukdagarna så det är inget återinsjuknande som spelar in. Hon har bara haft 6 karensavdrag de senaste 12 månaderna så det ska inte heller spela in.

Jag kan inte ta bort bocken vid "skapa inte karens". Hur gör jag? Karensen ska ju dras men hur?

1 SVAR 1
ANSTÄLLD

Svar: Varför dras det inte karensavdrag

Hej Sofie_17,

Min första tanke kring att det inte skapas ett karensavdrag är just detta med 12 - månadersperioden. Eftersom det inkommit nya regler gällande karensavdrag under året och den period programmet kollar på så behöver man ha kolla på tre olika lönearter. Om ni använt "standardlönearterna" och inte går på ett speciellt avtal, till exempel detaljhandeln så är det lönearterna 3104, 3103 och 3101 som är inblandade. 

För att på ett enkelt sätt kunna se hur många karenstillfällen en anställd haft under en 12-månadersperiod finns nu den nya utskriften Sjukfrånvaro antal karensperioder under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Personal. Denna finns i version 2019.41 utav Visma Lön. 

Skulle detta inte ge klarhet i din fråga så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten så kikar vi vidare på det tillsammans.

Ha en fin dag! 
/My