Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tjompa71
UTFORSKARE

Varför nollställs ackumulator för semestergrundande kalenderdagar sjukdom vid årsavslut?

Hej!

Jag undrar varför Vimsa 600 nollställer ackumulator för semestergrundande kalenderdagar för sjukdom vid årsskifte och inte vid semesterårsavslut som semesterlagen säger?

 

Ex Ackumulator "Sjuk15Till180_Kaldgr"

9 SVAR 9
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Tjompa,

Ursäkta att du inte har fått svar ännu. Vi har inte glömt bort din fråga och återkommer så så snart vi har mer info att ge dig. 

 

/Tinna 

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @Tjompa71 

Varför ackumulatorn nollställs vid årsskifte är för att den inte behövs i någon formelberäkning till exempelvis semesterskuldlista, semesterårsavslut osv. För semesterskuldlistan finns speciella ackumulatorer för att hantera semestergrundande och ej semestergrundande värden.

 

Skulle man vilja veta det ackumulerade värdet för en period som stäcker sig över två kalenderår ska du kunna se det genom att skriva ut en ackumulatorlista.

 

Jag hoppas att detta besvarar din fråga.

 

/Malin

 

 

 

Nej det besvarar inte riktigt min fråga.

Först vill jag bara förklara att jag förstår att de handlar om 3 olika ackumulatorer. En för dag 1-14 en för dag 15-180 och en för >180 kalenderdagar.

 

För om jag fattat det rätt så styr ackumulatorerna vilken löneart snabbvalen väljer för sjukavdrag.

Detta gör ju ex. att om en person blivit långtidssjuk i låt oss säga februari så väljs löneart för ej semestergrundande sjukfrånvaro ca 2 månader för tidigt och man måste då ändra detta manuellt.

 

Så frågan är varför de nollställs vid årsskifte och inte vid semesterårsskifte som lagen säger och som skulle fixa denna "bugg" i Visma Lön?

Som jag nämnde i tidigare svar påverkar just dessa ackumulatorer du nämner inte beräkningen av semester utan det finns andra ackumulatorer för detta. Vilket gör att när ackumulatorn nollställs inte har betydelse för beräkningen av semester.

 

En ackumulator styr inga lönearter. Utan det är snabbvalsinställningarna som styr vilken löneart som används vid registrering av till exempel snabbvalet sjuk, och lönearterna är i sin tur kopplade till flera ackumulatorer.

 

Det finns en begränsning i Visma Lön att vi inte hanterar semestergrundande sjukfrånvaro för semesterår två. Programmet räknar 180 kalenderdagar som semestergrundande för semesterår ett, men fortsätter sedan på år två med ej semestergrundande frånvaro. Detta behöver man därför ha koll på manuellt och antingen justera antal semesterdagar efter semesterårsavslutet för semesterår två eller registrera sjukfrånvaron under semesterår två med manuella lönearter.

 

/Malin

Hej!

Tack för ett mer utförligt svar. Då börjar bilden klarna.

Men då dyker två nya frågor upp.

 

1. Hur håller programmet reda på vilket snabbval som ska väljas för sjukfrånvaron om det inte använder sig av ackumulatorerna?

 

2. Är denna begränsning något ni jobbar på att få bort? Det är ju trots allt relativt vanligt att detta kan uppstå och det är ganska mycket merjobb. 

Hej!

1. Inne i snabbvalsinställningarna för snabbvalet Sjuk (Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval- Sjuk) kan du se att det blir olika lönearter beroende på om det i snabbvalet är sjukdag 1-14, 15-90, 90-180 eller över 180 dagar. Dessa lönearter är i sin tur kopplade till olika ackumulatorer, så beroende på vilken löneart som genereras i snabbvalet blir det ackumulerat semestergrundande eller ej semestergrundande frånvaro.

 

2. Det är inget som är planerat att införas under 2021.

 

/Malin

Hej igen Malin!

 

Nu börjar jag känna mig en smula tjatig men jag tycker inte riktigt att du svarar på min fråga utan skriver bara att snabbvalen väljer rätt lönearter beroende på vilken sjukdag det är. Jag trodde att det berodde på vad ackumulatorerna hade för värden, men du skriver att det inte är så.

Så då undrar jag så klart hur programmet vet vilken dag i sjukperioden det är? (Själv kan jag tycka att det är lite konstigt att programmet inte använder ackumulatorerna då det känns som det mest naturliga sättet att avgöra detta.)

Jag skulle mycket uppskatta om du tog min fråga på allvar och ger mig ett svar på detta.

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej!

Vill inleda med att jag tar din fråga på allvar och ska försöka att förklara ytterligare hur programmet fungerar så det förhoppningsvis blir tydligt.

 

När löneprogrammet beräknar sjukdagar används inte ackumulatorer utan registrerade lönerader.

Ackumulatorer summeras per lönebesked och månad och kan användas för att se t.ex. antal sjukdagar för månaden, men inte specificerat vilken dag eller vilken sjukperiod de tillhör.

 

Snabbvalen tittar på alla lönearter med sjukfrånvaro som har registrerats, och för de som ingår i samma sjukperiod görs en beräkning dag för dag för att se vilket intervall sjukperioden har nått upp till. Rätt lönearter väljs beroende på var man är i intervallet.

 

Snabbvalen tittar på datumen på alla lönearter med sjukfrånvaro som har registrerats, och gör en beräkning dag för dag.

 

Exempel:

Registrerar 

Sjuk 201109 - 201110 

Sjuk 201113 - 201130 

Forum.PNG

 

Den första sjukfrånvaron som börjar 201109, varar i 2 dagar.

För det andra snabbvalet som börjar 201116 tittar programmet om det finns ett tidigare snabbval inom samma sjukperiod. Eftersom det har gått mindre än 5 kalenderdagar tillhör det föregående snabbvalet samma sjukperiod. Det andra snabbvalet börjar därför på dag 3 i sjukperioden.

 

Om du därefter skulle justera datumen på det första snabbvalet till 201109-201111 kommer det efterföljande snabbvalet istället beräknas att börja på sjukdag 4.

 

/Malin

Tack för ett tydligt svar!

Men då innebär det också att programmet inte heller kan hålla reda på antal semestergrundande sjukfrånvarodagar under semesterår 1.

För om en person varit sjuk i 180 dagar under första delen av semesteråret och sedan blir frisk, men sedan blir sjuk igen under samma semesterår, så börjar programmet om med 180 nya semestergrundande dagar trots att de redan är förbrukade?

 

Finns det något sätt att göra så att jag kan få en varning när 180 dagar är nådda?