Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa__1
MEDLEM

Varför så många tomma fält i utskrifterna när man väljer "excel"?

Hej, när man väljer en utskrift t ex lön- lönehistorik, specifierad i excelformat blir själva listan som ett "PDF" fast i excelformat. Jag menar då att det är många tomma fält. Om jag är t ex intresserad att få en pivottabell för att sammanställa listan på ett överskådligt sätt så går inte detta då t ex det inte finns namn t ex Kalle på varje rad på de rader som tillhör Kalle. Eller  tex om man vill sortera alla som har fått löneart 1106 Timlön. Man måste klippa och klistra väldigt mkt för att få det i ett användbart excel. Ni har inte samma upplägg i "Egen utskrifter" vilket jag är tacksam för men jag är nyfiken varför Visma gör utskrifterna i Excel (utskrifter) så...mindre bra.
Tack på förhand.

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det vore bra om man enbart kunde få ut rådata. Det kan bland annat Hogia.

//L
annasarnehed
MEDLEM

Jag håller med! Det är inte en korrekt excelfil där det direkt går att göra beräkningar eller använda filen som en vanligt excel. Alldeles för många rader som måste plockas bort.
Jenny Lu
UTFORSKARE

Håller med!
Lägger jättemycket tid på att plocka bort rader i Excel-rapporterna, känns så onödigt!
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Lisa!

När man tar ut en utskrift i excel-format eller PDF-format så blir utskrifterna likadana innehållsmässigt, skillnaden är egentligen bara formaten på filerna. Upplägget i filerna blir alltså detsamma. 

Däremot så vill jag gärna kika på vad det är du tycker fattas i utskriften. Såhär gjorde jag på min utskrift för att försöka återskapa din situation. Jag valde utskriften Lönehistorik, lönearter - på urval valde jag löneart 1101 och skapade denna i xls-format. Då får jag med namn på anställda där denna löneart har använts, samt vilken lönekörning, kvantitet och belopp som du ser på bilen nedan. För att jag ska förstå bättre vad du är ute efter så får du gärna kika på bilden och återkomma med lite mer info. Är din bild helt annorlunda så får du gärna själv ta en bild på det i ditt program (tänk då på att inte ha med känsliga uppgifter). 



Ha en fin dag! 
/My 
Jenny Lu
UTFORSKARE

Såhär ser det tex ut när jag tar ut sjukfrånvarodagar. Massor av tomma rader och typ omöjligt om jag skulle vilja ta bort en anställd och få fram totalsumman, utan att göra om rapporten i löneprogrammet.



annasarnehed
MEDLEM

Hej, My
Det jag förväntar mig få ut när man väljer en fil som ditt exempel ovan är ett fält för vardera av anställningsnr, namn, kvantitet, osv. och allt i ett flöde utan delsummeringar av respektive månad.
Till att börja med så är anstnr och namn i samma fält, vilket är konstigt då det är två separata uppgifter.
Sen kan du inte summera ihop flera månader för att det finns delsummor.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej annasarnehed,

Jag hade rekommenderat dig att då faktiskt skapa en egen rapport via Utskrifter & spårning Skapa egna utskrifter, där kan du utgå ifrån Lönehistorik, lönearter och lägga till anställnignsnummer och namn så de hamnar i olika kolumner och så att utskriften ser ut som du vill. Du är varmt välkommen att höra av dig till vår support så kan vi visa dig hur man gör om något är oklart. 

Ha en fin dag!
/My 

jag använder skapa egna utskrifter mycket just för att det inte blir en massa tomma rader då och det blir ett format som man kan jobba med. Vore skönt dock att faktiskt kunna använda standardrapporterna då mycket info redan finns där (!)
Fd medlem
Inte tillämpbar


Jag önskar att man skulle kunna välja, att exportera till Excel som det är nu, eller också att välja exportera rådata till Excel. Då skulle formateringarna försvinna och enbart användbara siffror följa med.

//L
Lisa__1
MEDLEM

Hej igen, har Visma något tips på "egen utskrift" som visar semesterskuld i ett format man vill ha? (utan tomma rader och summering på person  t ex namn samt resultatenhet står på varje rad så man kan göra t e x en pivot på hur semesterskulden är per resultatenhet i samma dokument som alla andra resultatenthet). det tar så väldigt mkt tid att göra om semesterskuldslistan till ett format där man kan sammanställa utefter hur man själv vill ha det. Tack på förhand!

Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej! 
Ursäkta sent svar, vi har för tillfället ingen utskrift som jag kan rekommendera dig att använda. Jag kommer lyfta din synpunkt vidare och återkommer när jag vet mer. 

Vänligen 
Jesper

Det här har varit uppe i flera olika trådar för olika utskrifter, är väldigt besvärligt och tidsödande att sitta och manuellt plocka bort rader ut Excel-dokumenten bara för att de blir så många extra rader. Mer funktionellt och användarfokuserat tack!