Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Veckoarbetstid i beräkningsformel

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Beräkning löneart 3107 - Sjukavdrag per dag (Veckoarbetstid) - Lön.Hej,

Varifrån kommer "Veckoarbetstiden" i Beräkningsformeln för löneart 3107 - Sjukavdrag per dag 100% dag 1-14 (och även löneart 3157 - Sjuklön dag 1-14)? Jag skulle vilja ändra veckoarbetstiden programmet verkar räkna med... Hur gör jag det?

Vi har arbetare med månadslön. Jag lägger in deras rapporterade arbetade timmar genom "Ändra arbetstid" i Kalendariet. På så sätt får jag med en summering av arbetad tid på lönebeskedet, även om den just inte påverkar något... För att registrera sjukfrånvaro måste jag också lägga in "ordinarie" arbetstid först (de har inget schema de följer, utan mycket varierande tider). Dessa "ordinarie" timmar kommer med som Arbetad tid för månaden, även om jag registrerat sjukfrånvaro de dagarna ... Ska det bli så?

Tack på förhand!

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Varför avtalstid 175 - Lön.

4 SVAR 4
Jessica_
UTFORSKARE

@Kristina Gunnarsson:
Du slog ihop min(-a) fråga/frågor med denna (och tog dessutom inte med min kommentar som innehöll ytterligare frågor), men jag tycker inte att jag får svar på dem i den här tråden:(
Kan du "ta isär" trådarna igen, eller iaf besvara mina frågor?
Tack på förhand!
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

.

Du hittar den nya konversationen här: Veckoarbetstid i beräkningsformel - Lön
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jessica,

Förlåt om det blev lite tokigt med sammanslagningen. Vi gör ett nytt försök. 
 
Här kommer svaren på de frågor som missades. 

På din första fråga gällande arbetad tid tänker jag såhär:  
Hela kvantiteten i timmar som hamnar på lönearten 1101 månadslön påverkar ackumulatorn arbetad tid i timmar. När du sedan redovisar frånvaron
så påverkar även de lönearterna samma ackumulator oavsett om du på lönebeskedet ser ett högre värde i fältet kvantitet. 
Det blir alltså korrekt värde som kommer påverka diverse beräkningar i bakgrunden såsom semester.  

På din fråga gällande avtalstid (Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar) och vad den påverkar: 
Avtalstiden är en genomsnittlig arbetstid per månad som bestäms av ert kollektivavtal. Avtalstiden används för beräkning av timavdrag och timtillägg för anställda 
med fast månadslön tex beräkna grundtimlön för månadsavlönad = månadslön/avtalstid

/Kristina
Jessica_
UTFORSKARE

Hej Kristina,

Tack så mycket för hjälpen!
Ha en fortsatt bra dag! 🙂

//Jessica