Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilken löneart ska jag använda för måltidsersättning i Lön 300/600?

En anställd skall få skattepliktig lunch varje dag. vilken löneart skall jag välja?
MVH Cathe

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Om den anställde ska förmånsbeskattas för lunch så kan du använda löneart 2112 - Kostförmån lunch. Då höjs det skattegrundande beloppet upp på lönebeskedet.

Testa gärna den lönearten och återkom om det inte var den du var ute efter.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

om lunchen kostar 89 kr och den anställde betalar 45kr. vilken löneart använder man mer än 2112?

Med vänlig hälsning
Wisam
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Man utgår oftast ifrån att den anställde får en hel lunch betald och då har Skatteverket ett schablonbelopp på 84 kr oavsett vad lunchen kostar. Detta belopp föreslår vi därför på löneart 2112.

Jag är lite osäker på vad som gäller när en anställd betalat en del själv, så kontrollera gärna detta med Skatteverket för att vara helt säker. Det finns enligt mig två tänkbara scenario. Ni förmånsbeskattar den anställde på den resterande delen som företaget betalat, alltså 44 kr. Alternativet är att den anställde blir förmånsbeskattad på resterande del upp till schablonbeloppet alltså upp till 84 kr vilket blir 39 kr. I löneprogrammet kan du använda löneart 2112 och ändra beloppet. Men som sagt, kontrollera gärna med Skattverket vad som gäller i detta läge.

Om den anställde inte ska stå för en del av lunchen själv kan du betala ut de 45 kronorna som en nettoersättning med löneart 1227 och sedan använda 2112 med Skatteverkets schablonavdrag för en hel lunch.
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej igen!
Har kollat med skatteverket.

http://www.skatteverket.se/foretagorg...

vad är det för löneart i sådana fall?
Wisam
Fd medlem
Inte tillämpbar

eller ska man helt enkelt använda 2112 för mellanskillnaden!

wisam
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Som jag tolkar texten du länkar till ska den anställde förmånsbeskattas för mellanskillnaden av 84 kr minus eget betalat belopp på 45 kr = 39 kr. Du kan använda löneart 2112 för det och ändra beloppet manuellt.