Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Visma Lön 300: Restskatt anställda...

I alla fall två på företaget har fått restskatt för 2019, jag och en till... Jag själv har räntor på huset men jag får restskatt på flera tusen trots jag inte har begärt jämkning. Jag uppdaterar allas skattetabeller med fil från SKV, så allt borde bli rätt, jag ser ju när skattetabellerna ändrats på någon vid uppdateringstillfället; jag ser ju att det justeras när det behövs.

 

Sedan har jag en anställd som är medborgare i annat EU-land. Han skulle till att börja med enbart stanna en begränsad tid, så jag begärde så SINK-skatt på honom. Denne person åkte tillbaka till sitt hemland efter uppdraget och kom tillbaka efter ett tag igen. Påbörjade då "vanlig" anställning. Jag justerade till skattetabell 33 direkt. Upptäckte då att skatten som drogs var lägre än SINK-skatten. Tänkte inte så mycket mer på det förrän igår då denne rare man kom in till mig med en lapp att han fått restskatt på 10.000:-.  Blir ju helt kallsvettig, då jag dragit enligt tabell 33 hela 2020 och att den räknats fram till lägre belopp än SINK:en.

 

När det gäller mig själv, har jag lagt in en extra skatterad för att undvika restskatt igen. Men, jag är lite orolig att löneprogrammet kanske inte räknar fram skatten rätt... Hur kan jag kontrollera detta själv på ett snabbt sätt?

 

Mvh Lena

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

För att kontrollera att rätt skatt dras kan du gå in på skatteverket.se och leta upp hur mycket skatt som ska dras enligt respektive tabell.

 

Tack!

 

Satt och nagelfor dokumentet från SKV lite mer noga än att bara kika på hur mycket de ville ha av vår käre anställde. Det visade sig att de inte tagit del av all skatt som vi betalat för honom. Har nu tagit fram gamla arbetsgivardeklarationer på individnivå, kvittenser på att vi skickat in filer till dem på SKV och så utdrag från skattekontot där samma summor framgår. Vi får se vad de säger. Den här killen ska istället ha tillbaka en liten summa på skatten, inte tvärtom.

 

Vad gäller min egen restskatt, så har jag alltid fått restskatt i alla år. Född fri, beskattad till döds... men tack än en gång. Ska gå in där och kika!

 

Mvh Lena

Hej Lena,

 

Om man äger en fastighet och ska betala fastighetsavgift/-skatt så är det vanligt att man får restskatt eftersom den skatten inte ligger med i den skatt som dras på inkomst.

 

Mvh

Carina

Ja, du har helt rätt! Jag har tidigare haft så lång väg till arbetsplatsen så jag har gjort stora avdrag för bil till och från arbetet och det har alltid gjort tidigare att jag fått tillbaka en slant. Det är därför jag reagerat på denna restskatt. Tack för påminnelsen och God Jul!

 

Mvh Lena

För att hålla den som är intresserad uppdaterad om vår anställde vi betalat skatt för hela året men där inte SKV har noterat det:

 

Skickade via hemsidan deras en liten skrivelse med flera dokument som visade dragen skatt på individnivå, att vi uppgivit samma skatt i filen till dem och att allt blivit registrerat och betalt av oss. Berättade att jag är bekymrad att vi har betalat in en summa och SKV har registrerat en betydligt lägre summa som inbetald av oss, varvid han fått restskatt. Svaret jag fick var: Den som varit obegränsat skattskyldig under bara en del av beskattningsåret får ett reducerat grundavdrag. NN hade x.xxx kr i grundavdrag för inkomstår 20xx. Om NN:s överskott av förvärvsinkomster till 90 procent eller mer består av svenska förvärvsinkomster medges dock fullt grundavdrag.

Jag mailade tillbaka att jag inte är intresserad av något avdrag, utan det faktum att vi betalat in mer i skatt än vad som de har registrerat att vi har betalat för honom. Jag fick nämligen se ett utdrag från SKV som personen ifråga hade tagit ut på sig själv och där stod det att vi inte betalat in skatt för honom under hela det året! Jag skickade återigen alla filer som de kan titta i där det framgår att vi betalt in skatt och ifrågasatte på samma gång hur det kan bli fel i deras redovisning, då företag numera redovisar skatt på individnivå! Fick då till svar att det är sekretess och att de skickar informationen om avdragen skatt för 2019 till hans registrerade bokföringsadress. Men den har han ju fått och den är ju fel!

 

Då härsknade jag till på riktigt, skrev med stora röda bokstäver och talade om för dem återigen att de banne mig får ta och titta i filerna över inbetald skatt jag skickat. Att om vi nu redovisar skatt och AGA på individnivå ser de ju för fasiken att vi betalat för honom. I och med att de godtagit inbetalningarna och inte skickat pengar åter till oss de inte kan spåra, måste ju något gått snett hos dem. Jag talade också om i mitt mail att jag kommer gå till högsta instans med detta ifall de inte kan återkomma med en ordentlig utredning.

 

Man kan ju få hjärnblödning för mindre...

 

Mvh Lena