Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Visma Lön 300 och Transport, semesteruträkning

Ojojoj, sitter och försöker få ihop det här, men det är inte så lätt. Tänk om Visma Lön kunde ha Transportarbetaravtalet som en mall, men det finns inte och nu går jag bet. Försöker att få ut något vettigt från en hemsida från Transport, men det är som om jag "läst men ej förstått". Jag hoppas ni kan hjälpa mig så smått. Jag gissar också att jag har haft fel semesterinställningar, även fast jag fått till de heliga 13 procenten.

 

Vi har en person som började sin anställning 1 januari 2020. Jobbade fram tills 24 juli och sedan blev det en sjukskrivning som sträckte sig:

24 - 31 juli

1 - 31 augusti

1 - 14 september och sedan slutade hon arbetet och kom inte tillbaka

 

Inga semesterdagar har tagits ut, bara två timmar otillåten frånvaro, ej semestergrundande (om inte facket säger att det är otillåtet att dra av för otillåten frånvaro och att otillåten frånvaro måste vara semestergrundande)

 

Sedan ska denna person få ut semesterersättning vid slutlön, 13%, och jag sitter och kikar på vad som står på Transports hemsida. Det står:

 

Lägg ihop all inkomst du haft under intjänandeperioden och räkna in OB och övertidsersättning samt premiekompensation. (Det var det lätta)

 

Däremot ska du INTE räkna med traktamenten, sjuklön eller föregående års semesterlön. OK, det finns inga traktamenten så det går bort och ingen semesterlön, men hon har ju varit sjuk till och från. Sjuklön har hon fått och ska då inte räkna med det, det hänger jag med på, men sedan står det i en fotnot: Om du varit sjuk, ska du räkna med hur mycket du skulle ha tjänat om du inte varit sjuk.

 

  • Betyder det, att jag ska neutralisera karensdagar, sjukavdrag samt sjuklönen?

Sen när jag talade med någon så framkom det att man skulle även räkna fram något med semestergrundande frånvaro. Där hade vi en genomsnittslön x frånvarotimmar. Frånvarotimmarna får jag fram i programmet, men genomsnittstimlönen? Vad baseras den på? Får jag dra bort den ej giltiga frånvaron, ska OB och övertid finnas med i beräkningen och finns det mer som skall / inte skall vara med? När jag räknade och räknade, fick jag fram en genomsnittstimlön som var orimligt stor, så jag gör fel. Sen skulle man dela något med något annat och jag förstår ingenting.

 

Är det meningen att jag ska först räkna fram vad det skall vara utan sjukavdrag och karens och sjuklön, plus att det ska räknas fram ersättning för sjukdagar? Om jag inte drar av för sjukdagar och sedan räknar fram semesterersättning för de dagar hon varit sjuk, blir det inte dubbelt upp då?

 

När jag vänder mig till facket, får jag veta att jag ska läsa innantill i avtalet och ingen mer hjälp än så får jag. Jag har avtalet i PDF-format och jag skrollar och skrollar, men jag ser inte skogen för alla träd. Jag hittar inte rätt. Jag skulle behöva en mall för denna beräkning och vad som ingår i dessa delar och hur man får fram det hela på rätt sätt. Försökte anlita någon som kunde det här, men det blev fel. Nu måste det bli rätt.

 

Hoppas på hjälp från er alla...

Tack på förhand

 

Mvh Lena

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Lena,

 

Tror faktiskt inte att det finns något avtal som är värre än Transport...

Nu är det några år sedan jag satt med det här avtalet, men jag hoppas att jag kan hjälpa dig lite på vägen.

 

Du ska räkna ut antal semesterlönegrundande frånvarodagar. För dessa dagar ska du ta fram den lön som personen fått om den hade jobbat.

 

Sedan lägger du ihop utbetald lön + den beräknade lönen för semesterlönegrundande frånvarodagar. Utbetald sjuklön ska inte ligga med i utbetald lön. Vad gäller OB- och övertidsersättning så får du räkna fram ett snitt per timme eller vecka som du får lägga till på grundlönen för frånvarodagarna. Har du ett schema att utgå ifrån så är det den OB-tiden som du ska lägga på som utfaller enligt schema.

På beloppet du får fram så räknar du 13 % vilket då ska vara detsamma som intjänad semesterlön.

 

Den otillåtna frånvaron hade jag inte tagit med som semesterlönegrundande då den är att betrakta som tjänstledighet. 

 

Lycka till!

 

//Carina

I Visma lön, ser jag följande:

 

Semestergrundande lön, arbetstid, frånvaro i timmar och i dagar.  Jag ser timmar och dagar från och med 1 april, när semesteråret började, inte januari.

 

Semestergrundande frånvaro = 294,5 timmar enligt programvaran, men jag räknade fram själv att det är 311,5 timmar från jan - sept.

 

  • På lönespecifikationerna  kommer det upp: karensdag, sjukavdrag och sjuklön. Ska dessa raderas helt från summeringen av totallönen?
  • Jag får det till att hon arbetat c:a 1.100 timmar totalt från januari och framåt

 

Övertid och OB är intermittent. Det beror således på hur mkt det är att göra. Är det rätt att göra så här:

 

  • Den fasta månadslönen + övertid 1 + Övertid 2 + OB1 + OB2 + Premiekompensationen + Grundtimlönen vid övertid + Komptid i pengar = c:a 300.000,- delat med 1.100 timmar. Då får jag en summa om 273:- ungefär.
  • Ska jag då multiplicera 273 med antalet frånvarotimmar och ta 13% på det?
  • Samt 13% på lönen, 300.000:-?

 

Sorry att jag är så trög...

 

Mvh Lena

 

Då ska vi se - vi kan frångå förra inlägget från mig. Jag har funderat lite till. Jag börjar om...

 

Jag har gjort ett  Excelark, i en tabell vi kan kalla A med 13 kolumner:

Löneperiod (månad) = Fast månadslön / Ö-tid 1 / Ö-tid 2 / OB1 / OB2 / P-kom / Grundtimlön vid övertid / Karensdag / Sjukavdrag / Sjuklön / Komptid i pengar / Avdrag ej giltig frånvaro

Den fasta månadslönen är ju presenterad på samtliga löneunderlag, så i den kolumnen återkommer samma lönepeng varje månad, vare sig man är sjuk eller ej.

 

När jag placerat siffror i samtliga kolumner, skapade jag en ny tabell därunder med två kolumner och 12 rader. Kolumnerna heter Löneart och Totalsumma och vi kan kalla denna tabell för B.

  • Löneart = Månadslön, Övertid 1 & 2 etc.
  • Totalsumma = sammanlagda utbetalningen per löneart jag fått fram i tabell A.

Denna lilla tabell B ger alltså en summering totalt. Tabell A ger månadsvis uträkning.

 

Sedan står det i Transportavtalet att man ska ta bort sjuklönen.

Jag skapade då en kolumn vid sidan av (som får heta tabell C) och lade in samtliga siffror - precis som i den tidigare kolumnen, men jag fyllde inte i: Karensdag, Sjukavdrag, Sjuklön. Där satte jag noll. Ska man dra bort sjuklönen måste man hoppa över avdragen också, eller? Efter nedräkning av den kolumnen får jag en summa som är högre än i tabell B.

 

Inunder, räknar jag fram 13% på den summan och jag tycker då att jag fått fram vad denna person skulle tjänat om hon inte varit sjuk och fått fram 13% på det.

 

Men då, då kommer uppmaningen om att man ska räkna fram semester på sjukperioden som om hon inte varit sjuk. Men har jag inte gjort det, då jag drog bort sjukavdraget och räknade fram 13% på det? Den fasta månadslönen är ju medräknad i dessa 13% varje månad?

 

Det sägs att man ska räkna ut antal semesterlönegrundande frånvarodagar. För dessa dagar räknar man fram den lön som personen fått om den hade jobbat. OK, men i lönespecifikationen och i min tabell står det ju hur mycket hon skulle tjänat ifall hon arbetat och sjukavdrag etc har jag ju räknat bort, vilket gör att lönen hon skulle fått som kry och arbetande är medräknad. Jag tycker det blir uträkning av semesterersättning på sjukperioden/månadslönen en gång till fast på ett annat framräkningssätt om man räknar dagar så här, men jag kan ju naturligtvis ha fel.

 

Den rörliga delen av lönen, övertiden, är i vårt fall beroende på hur mycket jobb vi fått in och är inte en återkommande konstant man med säkerhet kan räkna på. Jag tycker väl, att såsom jag gjort här, har jag räknat fram 13 % på det som hon skulle fått om hon inte varit sjuk. Är det så, att jag skall räkna på att hon ska ha 13% på övertidstimmar som kanske skulle uppstått eller inte? I så fall, måste jag ju räkna fram, hur mycket övertidsersättning hon fått tills hon blev sjuk, dela det på antalet totaltimmar hon arbetat, få fram en summa och ta 13% på det utan att lägga på den fasta lönen en gång till.

 

Eller?

 

Mvh Lena

Hej @LW -60 

Tack för ditt inlägg. 

Om man tittar på ditt första inlägg i tråden så tycker jag du fick ett bra svar av @CarinaEsp 

Men som jag tolkar ditt senaste inlägg så vill du räkna ut vilken lön den anställde skulle haft om hon inte varit sjuk.  Min uppfattning är att du inte ska behöva ta hänsyn till övertid du inte vet om. Däremot om schematiden är oregelbunden bör du räkna ut en ob del. Detta kan du multiplicera med 13% som är den  procentsats ni använder av för semester. 

Jag har utgått från att ni inte använder någon snitt timlön eller timlön för sjukfrånvaro utan att du vill veta vilken lön som skulle utbetalats om hon jobbat. 

 

Hoppas jag kunde hjälpa dig en bit på vägen, om du har följdfrågor får du gärna kontakta mig på mejl, jesper.fogelstrom@visma.com

 

Vänligen 

Jesper

 

Hejsan, @Jesper Fogelström !

 

Jag har fått till det, tror jag,  och vad som jag reagerat på (att jag tycker de räknar dubbelt upp på semester för sjuktiden) är nog att Visma Lön lägger upp en rad med lönen och gör sedan avdrag för de dagar man varit sjuk. Det tycker jag är logiskt. Det som Transport räknar med är att man raderar hela lönen och räknar fram en sjuklön så att det blir som en "nettad" historia utan att man ser vad som egentligen skett. Därför står det i avtalet att man ska räkna på, som sista grej, vad som den anställde skulle haft i lön istället.

 

I mitt Excelark jag tog fram för den här uträkningen, lade jag en kolumn för grundlönen, en för övertid, en för OB etc, räknade ner alla kolumner och månader och till sist gjorde jag en separat tabell med alla nedräkningar jag fått fram, tog bort det som hade med sjukdom att göra och fick en summa som godtogs och som jag tog 13% på.

 

Vet inte om jag skulle kanske lägga det jag nu tänkte säga som en separat tråd, men just Transportavtalet är knepigt. Ju knepigare avtal desto mer önskar vi användare att det fanns som ett av valen i Visma Lön. Har tidigare fått veta att det är så komplext att det inte fungerar att lägga upp just Transportarbetaravtalet, men jag tror att Hogia har det. Tänkte att de kanske är villiga att sälja det till er för en peng, så slipper Visma lägga ner alltför mycket jobb på att ta fram det från scratch. Det var bara en tanke jag hade.

 

Mvh Lena

Hej @LW -60 

Tack för återkopplingen.

Det låter som du gjort det riktigt utefter det man kan göra i Visma lön. Jag tar gärna vidare det du nämner i sista stycket för att se vilka möjligheter vi har. 

Det finns ett företag vid namn TransPA som inriktar sig mot företag som jobbar enligt transportavtalet. Kontrollera gärna med dem vilka möjligheter du har att lösa de delar du nu får hantera manuellt. Man kan integrera deras system till Visma lön. 

 

Vänligen 

Jesper

Roligt att du hänvisar till TransPA, vi har precis fått det programmet. Det har visat sig att jag måste byta till annat semestervillkor, 10 istället för 20. I VL600 finns både 20 och 21 och om jag inte missminner mig, står det beskrivet att man skulle använda 20 till arbetare och 21 för tjänstemän. Jag har då matat in 20, men på TransPA säger de att det måste vara villkor 10 istället.

 

Jag undrar då, kan jag ändra semestervillkor mitt i ett år så här i regniga november månad istället för att vänta till det nya semesteråret påbörjas, 1 april? Börjar i alla fall med att ta en backup först... 😁

 

Mvh Lena

Hej @LW -60 

Tack för infon, det stämmer bra att villkor 21 hanteras i lön 600. 

Angående din fråga om att byta semestervillkor så skulle jag rekommendera att byta villkoret när semesteråret precis är klart för att få en bättre bild av de nya semestervärden som beräknats och hur framtiden kommer se ut. 

 

Vänligen 

Jesper