Hej!
Jag har haft ett möte med DNB angående att de helt går över till XML-filer iom P27. Men vad jag kan se så kan man fortsatt inte skapa XML-filer till ”övriga banker” När kommer detta att ske? :))
Löst! Gå till lösning.
Hej @AndreaLiljegren och välkommen som ny forummedlem.
Om du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning väljer Danske Bank så är alltid XML valt.
De flesta andra banker har också XML-format som val så även om du inte kan välja just DNB så skapar programmet en XML-fil om du väljer inställningen ovan. Vill du läsa mer om vad de olika bankerna har för format för bankfiler rekommenderar jag forumtråden Hantering av XML/P27/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Ha en fortsatt fin dag
//Tinna
Hej och tack för svar! :))
Det är dock inte den danska banken, utan den norska bank DNB (som dessvärre inte är en särskilt stor aktör i Sverige)
Men om jag förstår dig rätt så ska jag kunna skapa XML-filen till trots för att banken inte finns på listan? Alltså använda mig av en annan bank? För om jag väljer övriga banker så kan jag inte kryssa i XML-formatet.
Hej @AndreaLiljegren
Jag misstolkade vilken bank du hade och vill verkligen be om ursäkt för det. Tyvärr kommer förmodligen inte mitt förslag på lösning att fungera då olika banker vill ha filerna uppställda enligt olika format.
När det gäller Övriga banker och bankgirot har vi nu påbörjat ett projekt med att även implementera XML för dem.
Detta för att vi ska få stöd för fler och även för de mindre bankerna.
Detta arbetet planeras att vara klart och ute i en version under hösten 2023.
Önskar dig en fin eftermiddag
//Tinna
Hej! 😁
Har vi någon ny status på XML-filer till DNB - (Den norska bank) ?
Hej,
Vi kommer ha stöd för DNB innan årets slut vilket är allt jag kan säga i dagsläget.
Vi återkommer i forumet så fort vi kan gå ut med i vilken version och när vi har stöd för det.
Ha en fin dag!
/Cecilia
Hej @AndreaLiljegren
Jag får tyvärr dra tillbaka mitt senaste svar angående XML-fil och DNB. De har gjort ändringar i sitt XML-format och kommer därför att förändra hur filspecifikationen ser ut. Vi har därför valt att avvakta tills deras nya specifikation och utseende av XML är klart.
Detta innebär att vi först kommer kunna släppa stöd för DNB under kvartal 1 2024.
Så fort jag vet mer om vilken version det kommer i så uppdaterar jag tråden.
/Cecilia
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.