Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofie_17
MEDLEM

återbet löneskuld men ej korrigerat på arbetsgivardekl

Jag har en person som när hen slutade under 2021 fick en bruttolöneskuld som betalades tillbaka.

Hens bruttolön som rapporterats till skatteverket har dock inte korrigerats via arbetsgivardeklarationerna.

Hen hade ju fått för mycket bruttolön och det borde väl korrigeras även hos skatteverket? Hur funkar det?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du får gå in och göra en rättelse på den arbetsgivardeklaration där det för högt utbetalda beloppet deklarerades. 

Sofie_17
MEDLEM

Nu har jag rättat bruttolönen på skatteverket så allt rätt mot den anställde som slutat.

Det blir ändå lite konstigt. Hen får lön i jan och slutar sen sista jan och skulden uppstår då på slutlönen i februari och betalas tillbaka då.

Jag måste då rätta och minska den redan registrerade bruttolönen i januari. 

Mitt problem nu är att det inte bokförts några arbetsgivaravgifter gällande skulden i februari och får då en diff på 2731.

Hur ska jag tänka för att få det här rätt?

 

 

Hej Sofie_17!

 

När det blir en skuld så beror det på att slutlönen inte har betalats ut månaden efter den månad som den anställde slutat. Anledningen till varför vi rekommenderar att göra så är för att alla avvikelser och händelser ska kunna justeras och betalas ut på slutlönen.

 

Jag förstår ditt fall som att det inte har beräknats någon avgift på den återbetalda skulden i februari i bokföringen, men att du har rättat detta i deklarationen. Du kan manuellt korrigera det mot konto 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter och 7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Dyker det upp några frågor längs vägen är du självklart välkommen att återkomma till forumet eller till mina grymma kollegor på supporten.

 

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne