Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulrika50
MEDLEM

"Fel" i snabbval sjuk

Jag får inte snabbvalet "sjuk" att fungera ordentligt. Om jag är i kalendariet och väljer snabbval "Sjuk", får jag upp meddelande:

"Det finns inga lönearter som kan användas för typen 'Sjuk - Sjuklön - Karensavdrag'. Kontrollera snabbvalsinställningarna för snabbvalet Sjuk."

Då jag kontrollerar snabbvalet i Företagsinställningar finns det två typer på Karensavdrag, en med typ "Sjuk - Sjuklön - Karensavdrag, styck". Den ser okej ut med en "Auto" kopplad löneart. Men den andra har typ "Sjuk - Sjuklön - Karensavdrag", där står det "Fel" istället för "Auto" och "Det finns inga passande lönearter". Jag kan inte välja någon löneart här, inte heller radera raden. Jag misstänker att det är detta som stör funktionen. Hur kan jag få bort denna rad? Tacksam för tips!

 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Ulrika,

Ibland när man får detta felet så beror det på att man har varit inne på själva lönearten (i ditt fall sjuklönearterna) och kanske tagit bort en bock på lönearten fliken 1 "Används för anställda med" exempelvis månadslön. Då hittar inte snabbvalet den lönearten för dina anställda med månadslön. 

 

Ett enkelt sätt att se om man har varit inne och ändrat i lönearterna är när du står i listläget där du ser samtliga lönearter. Sjätte kolumnen heter standardlöneart och står det nej eller ja, ändrad så misstänker jag att en liten bock har blivit borttagen vilket har lett till att snabbvalet inte hittar lönearten. 

 

Kika lite på det och håll mig gärna uppdaterad. 

/Tinna

Hej Tinna och tack för svaret. Det stämmer att jag har ändrade lönearter. Har testat lite med bockar i och ur, men problemet kvarstår. Den ena snabbvalsraden har Typ "Sjuk - Sjuklön - Karensavdrag" men jag har inte någon löneart som har den typen, bara "Sjuk - Sjuklön - Karensavdrag, styck".

 

 

Hej igen!

Jag kom på en sak... Om du går till löneartsregistret igen och står i listläget där du ser samtliga lönearter. Kika långt ner så ser du en ruta där det står Standardlönearter och där klickar du på Jämför. När jag gjorde det så fick jag en klockren jämförelse på vilka bockar jag flyttat på och den listan gick att skriva ut.

 

Hoppas det kan lösa problemet! Annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen. 

Trevlig kväll! /Tinna

Hej igen! Det visade sig att jag hade gjort två lönearter passiva, eftersom jag inte ville använda dem. När jag ändrade dem till aktiva, försvann felet i snabbvalet. Nu har jag därför två olika typer av karensavdrag, vet inte riktigt varför.

Hej Ulrika,

Det känns nästan som om du skulle behöva ha kontakt med supporten så kanske ni kan jämföra det du har med vad supportteknikern har för inställningar i sitt övningsbolag. Eller så kikar du i ditt eget övningsbolag och ser om du kan bena ut vad som är korrekt för dig. 

 

Välkommen att höra av dig till mina duktiga kollegor på supporten

 

Trevlig helg!

Tinna