Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

semesterlöneskuld ägare? (Förtydligande angående att inte hoppa mellan år) - Lön 300/600

Hej,

Har sökt information i tidigare trådar angående avsätta semesterskuld till ägare i AB.

Är på det klara att man som ägare inte kan "hoppa mellan åren" men...

Skulle önska ett förtydligande angående nedan text som förekommer i tidigare tråd. 

"Det som är viktigt att tänka på är att du inte kan hoppa mellan att beräkna en semesterlöneskuld och att inte göra det. Har du väl valt en metod får ni hålla er till den framöver."

Förstår jag rätt om att det gäller på individnivå? Dvs, säg att vi är två ägare som tar ut lön men inte avsätter semesterlön. Om vi då skulle anställa en utestående person som enligt lag har rätt till 25 dagars semester, kan vi då endast avsätta semesterlön till den personen, samtidigt som vi fortsätter att inte göra det? Eller måste vi börja avsätta semester till ägarna då också?

Har försökt hitta mer information om detta i semesterlagen utan resultat, skulle vara tacksam om någon skulle kunna länka till de paragrafer som benämner detta mer.

Tack!
2 SVAR 2

Re: semesterlöneskuld ägare? (Förtydligande angående att inte hoppa mellan år) - Lön 300/600

Det finns inga avtalade regler för ägare, bara för övrig anställd personal därför hittar du inget

Resultat brukar vara en faktor som spelar in men det råder stor flexibilitet från fall till

Mikael
ANSTÄLLD

Re: semesterlöneskuld ägare? (Förtydligande angående att inte hoppa mellan år) - Lön 300/600

Hej 1,

Jag tror det är det här inlägget du tänker på där den meningen står. Det Lisa menar är att du inte kan välja att beräkna/boka upp en semesterskuld ett år och nästa år inte göra det. Har man väl börjat beräkna/boka upp en semesterskuld så behöver man fortsätta med det framöver. Det ska alltså följa med kommande år. Det kan också vara det här inlägget. 

Hoppas detta, och Mikaels svar, gav dig mer kött på benen 🙂

Ha det gott!
/Sofia