Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linköping
MEDLEM

spara övertid i tidbank

Hej,

En anställd har vald att sparad sin övertid i tidbank (kompsaldo) men på han fick inte betalt för övertidsersättning. 

Enl. kollektivavtal, IF Metall, man kan spara timme för timme i tidbank men övertidstillägget betalas alltid ut.

Varför händer det så tror ni, hur kan jag göra så man får betalt för ö.tidsersättningen  och slippa registrera manuellt varje gång nån sparar sin övertid.

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Vilket lönesystem har du?

I Visma Lön 600 finns egna snabbval och lönearter för IF-Metalls avtal. 

Använder man de snabbvalen så blir det rätt utan att du behöver göra extra registreringar.

 

Kontakta supporten så hjälper de dig att göra rätt inställningar i ditt system.

Jag var redan i kontakt med Visma, de sa att det är så, man måste registrera manuellt övertidsersättning .

Jag var lite skeptiskt faktiskt men då ringde mig en tjej från Visma support och bekreftade att man ska registrera det manuellt .

Vi har Vismalön 600

Har du många olika avtal?

Jag har tidigare gjort löner med Visma Lön 600 där det varit inställt med IF-Metall-avtalet så jag har kunnat använda snabbvalen. Du har ju även beräkning vad gäller arbetstidsförkortning var månad enligt avtalet. Det ska också gå att få rätt genom att välja lönearter efter det avtalet.

 

Efter att ha kikat runt lite i programmet så tror jag att rätt snabbval görs om du förändrar inställning på de personer som har avtal enligt IF-Metall.

 

Under flik 2 - Anställning så finns det en rubrik "Typ av kollektivavtal" - där under väljer du IF-Metall. Därefter så bör det bli rätt lönearter när du använder snabbvalen.

 

Lycka till!

//Carina

 

 

 

jag testar det.

Vi har bara ett avtal - IF Metall

Hej Linköping! 

 

Är lite nyfiken på hur det har gått för dig. Återkom gärna och berätta så vi vet att du har löst det. 

/Tinna

Hej,

Det gick att lösa mitt problem faktiskt, men chattsupport var lite negativt inställd att hjälpa mig i början.

Jag fick hjälp från en kille från Vismasupport, han  ringde mig och fixade allt på 5 minuter.

Nu skulle det fungera tror jag ( väntar på nästa löneberäkning), så när en anställd  väljer att spara öt i komp då  får de betalt för öt ersättning + timmarna sparas i tidbank/komp.

Hej! 

Tack för din återkoppling. Då hoppas vi att det fungerar som du har tänkt. 

 

Ha en fin dag!

TInna

Jag vet inte än om det fungerar eftersom jag är klar med löneberäkningen den här månaden, testar det på nästa lönekörning  som är i oktober.

Vi hade fel inställningar i programmet så Elias-Visma ändrade dem, han tyckte inte att det var nåt konstigt med vårt avtal (teknikavtal) .

Tack för visat intresse 🙂