Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ögonoperation bekostas av företaget

Hej!

Jag är en egenföretagare med AB som funderar på att utföra en linsbytesoperation.

Jag hade tänkt att företaget ska bekosta denna men vilka alternativ finns?

Som jag förstått togs skattefriheten för detta bort 1 juli 2018.

 

Mvh Asp

4 SVAR 4
Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej!
Enligt de tidigare reglerna har ju vård som tillhandahållits av privata vårdgivare varit skattefri för den anställde. Då var det i många fall förmånligt för den anställde att exempelvis löneväxla mot till exempel en ögonoperation.

 

Precis som du skriver så togs skattefriheten bort 1 juli 2018. (Skatteverket)

 

Det betyder i princip att all hälso-och sjukvård numera är skattepliktig. Om arbetsgivaren nu betalar den anställdes läkarvård uppkommer en skattepliktig förmån. Värdet av förmånen för hälso- och sjukvård läggs till den anställdes underlag för beräkning av preliminärskatt.

 

Förmånsvärdet för fri hälso- och sjukvård är också underlag för beräkning av arbetsgivaravgifter. Alltså att arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter på förmånens värde.

 

Vad jag har kunnat läsa till mig så har även fördelarna med löneväxling försvunnit i samband med regeländringen. När förmånen av privat sjukvård blev skattepliktig så försvinner den ekonomiska vinsten för de anställda med den här löneväxlingen helt. Den effektiva kostnaden för exempelvis en ögonoperation blir då densamma som det faktiska priset för ingreppet även vid en löneväxling.

 

Jag läste även att vid löneväxling mot privata sjukvårdsförsäkringar gäller i princip samma sak. Men ifall arbetsgivaren möjligtvis lyckas få ett rabatterat pris på försäkringspremien jämfört med vad den anställde, i ditt fall du som privatperson, skulle få betala kan det dock vara en liten fördel att löneväxla.

 

För att summera så var det förut förmånligare att ta kostnaden på företaget. Nu blir fallet så att du får skatta oavsett. Så i ditt fall kan det nog vara bäst att räkna på om det i slutändan blir någon skillnad på att ta kostnaden på företaget eller om du tar kostnaden själv som privatperson.

 

Med vänlig hälsning/
Niklas - Content Producer - Byråområdet

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, tack för svaret!

 

Om jag helt enkelt bestämmer mig för att företaget tar kostnaden rakt av hur gör jag då rent praktiskt i bokföringen?

 

/Asp

Hej igen!

Fakturan som du får brukar redovisas som ett inköp tillsammans med ingående moms i konto 76xx för anställda eller i konto 69xx (övriga kostnader) för egenföretagare, beroende på hur du hanterar dig själv som anställd eller inte.

 

För att sedan hantera själva förmånsbeskattningen i Visma eEkonomi Lönebesked så använder du löneraden Förmåner, tabellskatt.

 

Eftersom du är egenföretagare så kan det också vara klokt att kontakta en redovisningskonsult för att kontrollera vilket tillvägagångssätt som är smartast för just dig.


Jag vill också tipsa om två artiklar som kan vara bra att känna till:

Hälsningar/

Niklas - Content Producer - Byråområdet

Hej. Du får helt enkelt bokföra kostnaden, utan momslyft om det nu är någon moms, som kostnad förmån typ kto 7389. Beloppet tar du sedan upp på lönen som just förmån och får då ett underlag för skatt och arbetsgivaravgifter. 

Innebär att du får betala typ 30 % av kostnaden genom skatten och bolaget får betala kostnaden för operationen och arbetsgivaravgifter på det... Skulle tro att antalet linsbyten minskade markant när reglerna ändrades..

Lycka till!