Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
COMMUNITY MANAGER

Svar: Vägledning i forumet

Åh vad glad jag blir av att läsa dina ord! Tack! 

Highlighted

Hej Anna

Helt plötsligt dyker du upp i min mail:)

Jag har inte varit verksam sedan omläggningen eftersom inget längre dyker upp i min mail - förrän nu:)

Jag jobbar mycket och har tidigare haft forumet som en hobby vid sidan av jobbet eftersom det var lättillgängligt, dessutom drabbades jag av fenomenet positiv förstärkning i form av biobiljetter som belöning - OBS ett skämt.

Eftersom inga äpplen föll ner i min mun efter  Vismas omläggning föll det bort för min del så roligt att du dök upp nu med din snälla kommentar och lockade fram mig igen :):)  och skulle det visa sig att jag enkelt kan hitta den tidigare rutinen med att frågorna trillar ner i min inkorg så är jag med i matcjen igen.

Ha en fin kväll

Micke Pettersson

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-01-10 13:46 )

Om det är fler användare där ute som har följt med från vårt gamla forum, och precis som Mikael upplever att det inte kommer några mejl på nya inlägg längre så vill jag tipsa om inlägget Prenumerera på innehåll i forumet.

När vi bytte forum så kunde vi flytta över sånt som användare och inlägg, men vi hade inte möjligheten att flytta över information om vilka områden en användare följde/prenumererade på. Det innebär kort och gott att du behöver lägga till prenumerationerna igen på dom flikarna/områdena som du vill följa. 

Highlighted
UTFORSKARE

Hej,
Så roligt att träffa dig igen! 🙂
Jag har inte heller varit här på senare tid eftersom jag inte känt igen mig. Men jag har haft så oerhört mycket nytta av forumet, främst tack vare dig, så jag inser att det bara är att försöka ta sig över tröskeln och lära känna den nya strukturen. Det går säkert bra så fort man har lärt sig att hitta. 

En sak har jag i alla fall förstått och det är att med hjälp av ett @-tecken kan man peta iväg en kommentar till rätt person som t ex @mikael pettersson  Om man redan är inne i programmet så kan man klicka på tut-i-luren uppe till höger för att se om man har fått en hälsning eller fråga. 

Positiva förstärkningar i form av biobiljetter och äpplen finns det nog inte här. TYVÄRR. Du och andra icke-Visma-anställda som på ett positivt sätt engagerar sig i att besvara frågor och hjälpa folk framåt BORDE uppmärksammas av företaget då ni ger ett stort mervärde till Vismas program.

Allt gott!
Anna

Highlighted
UTFORSKARE

(uppdaterad av M Risberg ‎2020-01-26 20:17 )

Det här meddelandet är felplacerat i forumet, jag vet .. men jag hittar inget sätt att skapa ett nytt inlägg med en ny fråga. Är det förresten fortfarande tänkt som ett forum? Jag förstår faktiskt inte. Jag satt nyss och svor lite vid datorn för att jag förstod så lite av vad det är som händer på den här sajten. 😅

En gång valde jag Visma eEkonomi Smart mycket pga forumet som Visma hade. Forumet var nästan så enkelt att använda som många andra bra forum på nätet. Medlemmarna var fantastiska och hjälpsamma. Det var rent av ett nöje att spendera tid i forumet.

Nu då? Vad har hänt? Jag förstår INGENTING .. Det går KNAPPT  att söka efter artiklar utan att forumet inte hittar och presenterar en "hittar inte"-sida. Det går inte att skapa nya inlägg, eller jag kan åtminstone inte. Jag hittar ingen "nytt inlägg"-knapp. Jag om någon borde kunna klara av en sån sak som jobbar med teknik hela dagarna .. Men här vinner Visma över mig helt klart.

Sen tänker jag säga att jag tycker forumet blivit oinspirerande att bläddra i. Jag kan liksom inte längre bläddra i det och se dagens diskussioner, lägga mig i och hjälpa till - fråga efter saker jag med. Vart har diskussionerna tagit vägen? Allt jag får upp är de senaste svaren från Admin - i varenda undergrupp i forumet; Bokföring, eEkonomi etc etc.

Layouten / grafiken är för mig något svårnavigerbar. Det mesta har samma eller mycket liknande färger i min webbläsare. Testar ni sidorna på Mac i Safari förresten? Det är så mycket luft runt om många segment och element att det är något svårt att förstå vad som hänger ihop och inte. Det är blekt, eller snarare mer som överexponerat, och texten har låg kontrast i förhållande till vad den kunde ha. Er brödtext är typ grå mot vit bakgrund. Varför valde ni inte svart text mot vit bakgrund för lite mer lättlästhet? Logotypen Visma är svart mot vit. Den syns bättre.

Och så läser jag under användare @mikael pettersson i denna tråd att han är "ny användare". Men **bleep** vad respektlöst. SOM Mikael kämpar och bjuder på sin tid här och så behandlar ni honom så. SÅ skulle jag ALDRIG driva mitt forum om jag hade ett rörande min firma.

Känns lite som ett misslyckande för mig och jag rent av saknar det gamla forumet när jag skriver:

@mikael pettersson: Om du hänger på ett annat forum så maila / SMSa mig gärna om vilket. På det här stället är det inte mycket jag förstår sedan förändringen. Hoppas vi hörs!

Highlighted
UTFORSKARE

(uppdaterad av M Risberg ‎2020-01-26 20:35 )

En kommentar kring sökningar i forumet.

1. När jag söker i forumet så märker jag att ni har lagt ner extra timmar på att programmera för att motverka att en slutanvändare ska kunna cmd+klicka eller ctrl+klicka för att öppna söksvaren i separata flikar. Varför lägger ni er i en slutanvändares surftaktik? Jag behöver nu istället högerklicka för att öppna länkar i separata flikar. Inte särskilt jobbigt, men varför gör ni så?
  2. Om man surfar som ni vill och inte öppnar nya flikar utan surfar rakt in på söksvaren så försvinner sökorden när man trycker back för att gå tillbaka om man inte blev nöjd med det första svaren man klickade på. Man behöver liksom skriva om sökorden för varje ny länk man vill gå in på. Det gör det rätt jobbigt att använda sökfunktionen.
  3. Misstänker att er SEO är inte optimerad. Jag får inte särskilt många träffar med Google på ert forum längre. Vet ju att jag läst en del diskussioner här i forumet men kan inte längre hitta dem med er sökmotor eller med Google.

Hör gärna av er till mig för idéer kring hur ni sätter upp ert forum att fungera like it's 2020. Ert nya forum är rent av pinsamt dumt konfigurerat på sina ställen. Men! Jag, m fl, kan säkert hjälpa er att komma på banan igen. Man behöver bara ha lite känsla för internet, användarvänlighet och brinna för sina kunder. 😜 Våga ta hjälp!

Highlighted
UTFORSKARE

(uppdaterad av M Risberg ‎2020-01-26 21:42 )

Ps. Och snälla: Jag är inte en ny medlem som det står under mitt användarnamn. Har hängt här sedan maj 2018. 😄

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Hejsan @M Risberg !

Först och främst, välkommen tillbaka och tack för all konstruktiv kritik. Nu har jag fått en bra förklaring till varför vi inte har sett så mycket av dig i forumet sista tiden. Det skaver hos mig att du tycker att det har blivit så mycket sämre än vårt gamla forum. 
Jag ska försöka göra mitt bästa för att besvara alla dina punkter: 

• Forumet är uppdelat i olika områden som baseras på våra produkter. I varje område delas inläggen upp på olika flikar baserat på vilken typ av inlägg det är. På fliken Frågor & funderingar har du möjlighet att ställa frågor, diskutera med andra användare och hjälpa dem. Med knappen Påbörja ett ämne skapar du ett nytt inlägg. 
    På fliken Översikt samlas senaste inläggen i området, oavsett om det är en fråga, en nyhet eller en idé. 
  • Färgen på brödtexten är godkänd enligt WCAG's kontrasregler, men jag ska se om vi kan öka upp den ytterligare en nivå så att det blir tydligare.
  • Under implementationen så har vi testat precis lika mycket på Mac som vi gjorde på PC
  • Du lärde mig helt klart något nytt med snabbkommandot för att öppna ett sökresultat på en ny flik, blir nästan lite arg på att ingen har berättat det för mig innan. Men nu när jag har fått upp ögonen för det så märker jag ju att det kommandot funkar på windows men inte alls på Mac. Jag ska försöka lösa detta så fort som möjligt. 
  • Jag är fullt medveten om att varken du eller Mikael Pettersson är nya användare. Jag har bara inte reflekterat över varför rankingen inte har ändrats, men jag ser nu att det finns en parameter med antalet inloggningar. Den datan kom inte med i migreringen av användarna så det ställer ju helt klart till det när det nya forumet enbart kollar på antalet inloggningar i den nya plattformen. Även detta hamnar på min to-do, jag kommer definitivt inte att gå sysslolös i veckan 😃 
  • SEO-följer vi löpande varje månad och jag har hittills inte sett några indikationer på att det inte är optimerat, men jag slänger iväg ett mejl till dig så kan jag få lite mer info om vilka inlägg du inte får upp längre. 
Jag hoppas som sagt att jag fick med allt, och jag vill understryka att jag är evigt tacksam för alla tips om förbättringar jag får och felrapporteringar om när saker inte fungerar på sitt bästa sätt! 
Highlighted
NY MEDLEM

Vad jag främst saknar är en enkel lista på första sidan med rubrik, författare och tidpunkt för de senaste inläggen samlat från de forumdelar jag bevakar, t.ex. Administration, Lön och Bokföring.

I den tidigare versionen var det väl på det viset med de senaste 10-20 inläggen som gav mig möjlighet till att snabbt scanna av vad som skrivits.

Nu måste jag in i varje forumdel och kolla om något nytt skrivits, och där har varje ämne så mycket previewtext att endast fem poster visas per sida.

Hellre en lista med bara rubriken men många poster vilket ger en bättre överblick.

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Re: Svar: Vägledning i forumet

Hejsan @Robert25 

Tack för att du har tagit dig tid att skriva ner vad du saknar i vårt nya forum. Startsidan i vårt gamla forum visade senaste inläggen i alla våra produkter och vi fick en hel del synpunkter där att det var mycket irrelevant innehåll. Att bara se senaste inläggen för områdena som man själv följer vore såklart det absolut bästa! 

Det är inget som vi kommer att kunna förändra på en gång, men jag ska absolut ha detta med mig om vi börjar diskutera större ändringar.