Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Diskussion i Visma Tid
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Ta bort användare ur Visma Tid

Hej

Hur kan jag ta bort en användare ur Visma tid? Får svaret att denne deltar i ett projekt och kan därför inte raderas, men, vi har massor med projekt, hur ska jag kunna rensa bort denne ur alla på ett smidigt sätt utan att gå igenom dem 1 och 1?

Följdfråga också, hur tar man bort användaren helt från företaget i webtjänsterna?
11 SVAR 11
NY MEDLEM

Re: Ta bort användare ur Visma Tid

Kan du inte bara inaktivera personen i Tid istället för att radera?

NY MEDLEM

Det kan jag, men, då får jag alla varningar vid varje synk att han inte finns i Visma Tid på webben.
NY MEDLEM

Här har Visma en utmaning, man måste göra i rätt ordning, jag gör fel varje gång eftersom det inte är självklart. Jag pratade med supporten om detta för ett tag sedan. Jag har t ex efterlyst en liten text på fliken för Medarbetare om hur man gör. Men trots att jag gjorde om och gjorde rätt sist så får jag fel vid synkningar i alla fall så till slut ledsnade jag och aktiverade medarbetaren igen...
NY MEDLEM

Hej!

Det stämmer att man behöver göra detta i rätt ordning. Steg ett är att gå in på medarbetaren och bocka ur "Använder webbtid", sedan synkroniserar man. Efter det kan man inaktivera medarbetaren. När man inaktiverar medarbetaren får man en upplysning om att denne är projektansvarig, detta för att man ska veta att man behöver välja någon annan som ansvarig på dessa projekt. Men du kan gå förbi denna upplysning och inaktivera medarbetaren. Har ni ett stort projektregister kan ni skriva ut rapporten projektlista från utskriftscentralen där ni kan se vilka som är projektansvariga på respektive projekt.
NY MEDLEM

Användaren är utbockad för webtid i Visma tid, och det har även slagit igenom på hans konto på webben, men, sätter jag honom som inaktiv på webben få jag en varning om detta vid varje synkning, även fast han är inaktiv i Visma Tid. Jag måste alltså låta honom vara aktiv på webben för att slippa varningen....
NY MEDLEM

Hej!
Ja precis, att användaren ligger som aktiv där innebär egentligen bara att han har en aktiv inloggning till vår hemsida/webb, inget annat. Låt det vara så med andra ord!
Tack för ditt inlägg.
NY MEDLEM

Ok, men, betalar vi en användarlicens på denne då den är aktiv? Det är det jag vill få bort...
NY MEDLEM

Hej igen!

Det är bara markeringen i "Använder Visma Tid" inne på medarbetaren i programmet som gör att det genereras en licenskostnad.
NY MEDLEM

Men sen är någon in och tittar på webben och ser en massa aktiva användare som inte jobbar kvar längre och inaktiverar och så får man synkproblem igen. Man vill ju få bort gamla användare även från webben... 🙂