Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Hel- eller halvdagstraktamente i Visma Utlägg

Hej

Jag håller på med Visma utlägg och särskilt med traktamente och fick jag läsa ett exempel om hur ska vi köra med traktamente .Det finns också facit för den ,det här exemplet handlar om Anders och Siws .Här sägs att Siw åkte hemifrån kl 10 en måndag och kom hem kl 15 samma vecka på torsdagen .Hon har bott på hotell och betalat alla måltider utom frukost själv .Och då sägs att Siw ska ha 3 hela traktamente för måndag till onsdag och ett halvt traktamente för torsdags eftersom hon kommer hem före kl 19 .Varför hon ska 3 hela traktamente och ett halvt ?

i stället hon skulle ha 2 hela traktamente *240=480kr

2 halv traktamente *120kr = 240kr

Snälla kan ni förklara den ? 

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej  @Alma Ramo 2014 ,

Tack för att du skriver in till oss! 

Enligt Skatteverket ser reglerna för traktamente ut likt detta: 

'Hel dag: Resan påbörjas före klockan 12.00 avresedag och avslutas hemkomstdagen efter klockan 19.00 

Halv dag: Resan påbörjas klockan 12.00 eller senare avresedagen, eller avslutas hemkomstdagen klockan 19.00 eller tidigare'

I exemplet du nämner åker Siw hemifrån kl 10.00 en måndag och kommer hem kl 15.00 samma vecka på torsdagen. Hon har då varit på resande fot måndag heldag, tisdag heldag och onsdag heldag, samt torsdag halvdag eftersom hon är hemma igen innan klockan 19.00 på hemkomstdagen. Därav bör Siw få 3 hela dagar traktamente för mån - onsdag och sedan tillägg på en halv dag för torsdagen som är hemkomstdagen. 

Eftersom Siw har betalat frukosten själv kan det vara så att hon bör få ett avdrag på sitt traktamente. Mer om det och regler kring traktamente kan du läsa i den här länken från Skatteverket. 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om du har några följdfrågor är du varmt välkommen att återkomma. 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂