Vill anpassa timmar för endagsförrättningar med skattepliktigt traktamente.
Har fyllt i kriterier för halv dag till 5 timmar, och detta ska ju vara minst antal timmar.
När jag testar att registrera traktamente så blir beloppet 0 kr. Har fyllt i klockslag 0800-1400.
Om jag inte sätter någon gräns, så blir det skattepliktiga traktamentet 120kr om den anställde är ute tex bara en timma.
Hur ska jag registrera kriterier för att det ska bli rätt?
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Såg nu (för sent) att det var skattepliktigt traktamente som du menade. Glöm det jag skrivit nedan.
Traktamente vid endagsförrättningar är skattepliktigt. För att kunna erhålla skattefritt traktamente så måste det innehålla övernattning.
//Carina
Hej Saku,
Det känns som något måste vara felinställt eller om det har blivit fel med datumintervallet kanske? I och med att du har testat lite fram och tillbaka så kanske det är något värde som hänger kvar och ställer till det. Det är svårt att felsöka sådant här i forumet så jag rekommenderar att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att höra av dig! Uppdatera gärna tråden sedan så vi vet att det har löst sig för dig.
/Tinna
Hej igen! Fortsatte tragglandet idag och upptäckte att man var tvungen att fylla i även belopp för halv/heldag. Räckte inte med att fylla i antalet timmar Under "Kriterier för halv/heldag".
Vill gärna lägga in som förslag för tex halvdag, att man kan fylla i klockslag, då det är det som styr om det ska vara halv/heldag på traktamenten. (Även om vi nu pratar skattepliktiga traktamenten.)
Tex heldag innebär att man reser före tolv och kommer hem efter 1900 om jag inte har fel.
Hej Saku_!
Vad bra att du löste det på egen hand, snyggt jobbat!
Jag vill också tacka för ett bra förslag kring förbättring i hantering av endagsförrättning, jag har framfört det till mina kollegor som kommer att se över det.
Trevlig helg!
/Tinne
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.