Hej! Hur lägger jag upp vilken typ av tjänstebil de anställda har så det blir rätt belopp för skattefri och skattepliktig milersättning?
Tack för att du skriver din fråga i forumet och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det löser du genom att gå till Inställningar - Utläggshantering - Utläggskategorier - Milersättning. Här ändrar du ersättningstyp till skattepliktig så kommer ett extra fält att öppnas där du skriver in ersättningen för skattefri och skattepliktig ersättning.
Tänk på att under Ersättning per km ska du fylla i det totala avståndet exempelvis om du har skattefri ersättning på 2,5 km och vill ge ersättning för 0,5 km ytterligare så ska du fylla i 3,0 . Allt detta gör du i ditt organisationsläge.
Hoppas detta kan hjälpa dig
//Tinna
Hej Tinna!
Tack för svar. Dock undrar jag hur jag på respektive anställd kan fylla i om de har förmånsbil eller inte samt vilken typ av förmånsbil? Eller måste den anställde själv ändra detta när milersättning registreras?
Här kunde jag varit lite tydligare 🙂
När den anställde ska registrera milersättning behöver de själva välja vilken fordonstyp de registrerar och ersättningen hanteras efter det. Du fyller alltså inte i per anställd vilken fordonstyp de har utan det väljer den anställde själv vid registrering av milersättning.
Hör av dig om något är oklart så hjälper vi dig gärna.
//Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.