Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

cali1661
MEDLEM

Visma utlägg, lägga upp nya konton att koppla till utläggskategori

Hur skapar jag nya konton eller ändrar befintliga konton som ska kopplas till utläggskategorier.

Några av de konton som finns stämmer inte med de vi använder. T ex 6110 - kontorsmaterial, där heter vårat konto 6100. 

3 GODKÄNDA SVAR

Jag får bara fram Kod och Beskrivning när jag klickar upp den. Kan bara skapa nya utläggskoder men inga bokföringskonton. 

Går jag in på konton under Kontoplan där jag tycker att jag ska kunna lägga upp konton så står det "Denna data hanteras av ett externt system" och det händer inget när jag klickar på "+ skapa nytt" nere till vänster.

Visa lösning i originalinlägg

Oj, läste lite för snabbt. Gör man inte det i löneprogrammet under konton. Och på själva lönearten kopplar du bokföringskonton. 

Hej! 

Det är lönearten som styr men det krävs att rätt utläggskod är kopplad till rätt utläggskategori samt att du har Visma Lön som rapportmottagare. Då bokförs det mot det konto du har inställt på lönearten. 

Ha en fin dag!

Tinna

5 SVAR 5
Saku__
UTFORSKARE

Jag gick in under "Organisation" i Visma utlägg och sen in på inställningar.
På höger sida har du "Utläggskoder", klicka på "utläggskoder" därunder.
Då får du upp bokföringskonton, där kan du skapa nytt, importera osv.

Jag får bara fram Kod och Beskrivning när jag klickar upp den. Kan bara skapa nya utläggskoder men inga bokföringskonton. 

Går jag in på konton under Kontoplan där jag tycker att jag ska kunna lägga upp konton så står det "Denna data hanteras av ett externt system" och det händer inget när jag klickar på "+ skapa nytt" nere till vänster.

Oj, läste lite för snabbt. Gör man inte det i löneprogrammet under konton. Och på själva lönearten kopplar du bokföringskonton. 

Det är så vi har sen tidigare med gamla Visma Resa & Utlägg. Undrar och hoppas det räcker att lönearten är den som styr. Isåfall kan jag släppa det här.

Hej! 

Det är lönearten som styr men det krävs att rätt utläggskod är kopplad till rätt utläggskategori samt att du har Visma Lön som rapportmottagare. Då bokförs det mot det konto du har inställt på lönearten. 

Ha en fin dag!

Tinna