Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

PerSve
UTFORSKARE

finns det koppling Utlägg mot eEkonomi lönebesked?

Hej,

jag har ett AB och är enda anställd i bolaget och använder idag eEkonomi lönebesked. Jag har precis aktiverat tjänsten Utlägg i ett försök att göra det smidigare att hantera traktamente eftersom jag tidigare gjort detta med en manuell verifikation och manuell överföring från mitt affärskonto. Min fråga gäller hur processen ser ut för mig när jag har skapat ett utlägg, tex traktamente, i tjänsten utlägg, vad händer i eEkonomi förutom att det skapas en bokföringstransaktion, kommer det automatiskt en rad i lönebesked med lönearten skattefritt traktamente eller är lönebesked inte alls kopplat mot utlägg? Hur sker utbetalning till mitt privata konto, är det en manuell process som tidigare?

Jag vill helst att mitt lönebesked ska innehålla lönearten skattefritt traktamente eftersom då blir min AGI automatiskt ifylld, nu är ju risken att jag får dubbla händelser, dels en bokföringstransaktion från Utlägg och dels en bokföringstransaktion från lönebesked, eller har jag totalt missförstått hur eEkonomi stödjer denna typ av utlägg?

1 GODKÄNT SVAR
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @PerSve 

Tack för din fråga. 

Först och främst är Visma Utlägg och Visma eEkonomi Lönebesked inte är kompatibla med varandra på det sättet som jag tror att du önskar. Det finns två olika löneprogram, antingen Lön Smart eller Lön 600 som du skulle kunna använda istället. 

Det är endast möjligt att ansluta Visma Utlägg till Visma eEkonomi för att bokföra verifikationer från utläggen, inget annat. Det betyder att man fortfarande behöver göra en manuell bokföring precis som tidigare.

Vi vill gärna förklara och visa dig flödet och därför rekommenderar jag att du slår en signal till mina kunniga kollegor på supporten som kan koppla upp och visa dig samt svara på eventuella följdfrågor. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @PerSve 

Tack för din fråga. 

Först och främst är Visma Utlägg och Visma eEkonomi Lönebesked inte är kompatibla med varandra på det sättet som jag tror att du önskar. Det finns två olika löneprogram, antingen Lön Smart eller Lön 600 som du skulle kunna använda istället. 

Det är endast möjligt att ansluta Visma Utlägg till Visma eEkonomi för att bokföra verifikationer från utläggen, inget annat. Det betyder att man fortfarande behöver göra en manuell bokföring precis som tidigare.

Vi vill gärna förklara och visa dig flödet och därför rekommenderar jag att du slår en signal till mina kunniga kollegor på supporten som kan koppla upp och visa dig samt svara på eventuella följdfrågor. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

PerSve
UTFORSKARE

Tack för svaret, jag misstänkte att så var fallet, jag får undersöka vad som är smidigast, registrera traktamente via lönebedsked och därmed få AGI iffyld och automatisk utbetalning via lön eller använda Utlägg och manuellt göra ett eget uttag för att bokföra bort den kortfristiga skulden som uppstår genom bokföringstransaktionen från Utlägg. Då får jag iofs manuellt uppdatera AGI....

Att köpa Lön Smart är inte motiverat om man är en anställd tycker jag.

Hej @PerSve 

Ja, fungera lite på hur du vill göra och vem vet - plötsligt kanske det finns en bra lösning som känns rimlig. Vi finns här för att bolla idéer/tankar och du är alltid välkommen att kontakta oss. 

Ha en härlig dag 

//Tinna