Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Beställning av gratis domän UF

Hej!

Vi startade nyligen en gratis hemsida på bisma Webshop genom UF-paketet.

Med den skulle en gratis .se.com domän ingå, och jag försökte registrera den men efter 2 dagar blev det bara ett rött hänglås, och domänen funkade inte (Det stod bara "This site can’t be reachedsmartbaguf.se’s server IP address could not be found." när man gick in på den).

På nameISP's hemsida stod det att domänen fortfarande var ledig, så jag tog bort den från visma. Nu finns inte knappen för en gratis domän kvar längre, och jag måste betala för att få en domän?

4 SVAR 4
Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Beställning av gratis domän UF

undrar med!

Highlighted
MODERATOR

Re: Beställning av gratis domän UF

Hej! 

Eftersom du redan har skaffat en domän så försvinner alternativet att kunna skaffa en till gratis. Om jag förstod det korrekt så tog du bort domänen från dina domäninställningar i Visma webshop men själva domänen i sig finns kvar och ägs utav dig. Du ska således inte skaffa en ny domän utan lägga in din befintliga du har igen. Det gör du genom att logga in på Vismaonline.com - Visma Webshop - Klicka på Domän - Lägg till egen extern domän och lägga till din domänadress som du har från NameISP. 

När det gäller det röda utropstecknet som visades så innebär det att varken www[domän.namn] eller domänen utan www. inte har konverterats till https: Detta kan bero på flera orsaker, men i de flesta fall sker inte konverteringen på grund av felaktiga DNS-inställningar. Skulle detta återkomma igen är lösningen att kontakta din domänleverantör för att kontrollera DNS-inställningarna. 

Hör av dig om något känns oklart! 
/My 

Highlighted

Om jag går in på NameISP står det att jag inte har någon domän.

För förstår inte riktigt, när jag följer dina steg får jag ett mail från er. Ska jag vidarebefodra detta mailet till nameISP, och isåfall genom vilken adress?

Tack på förhand

Highlighted
MODERATOR

Eftersom du har registrerat en domän sedan tidigare så tycker jag du ska kontakta NameISP och kolla vad som skett, alternativt kanske du behöver registrera en ny domänadress hos dem om den du registrerat sedan tidigare inte fungerar. Precis som du skriver så ingår en gratis .se.com domän så detta är inget du behöver betala för. 

Den domän som är registrerad hos dem ska sedan läggas in under Domän - Lägg till egen extern domän, dem DNS-inställningar du fått på mejl ska kontrolleras tillsammans med din domänleverantör. Är dessa inställningar korrekt hos dem bör inte det röda hänglåset dyka upp igen. 

/My