Nej, detta är inte helt självklart, men jag ska försöka förklara!
Under Inställningar - Avancerat finns t.ex. Google Analytics Id som en rad och sen finns ett fält där man skriver in ett eget User Account ID som man får från Google efter att ha registrerat sig där. Det som händer då är att denna ID-koden lägger sig i koden för respektive sida du skapar och bekräftar ut mot Google Analytics att du är ägare av siten och att det är just du som vill föra statistik på just den sidan.
En bekräftelse helt enkelt!
Egna Meta-värden är precis som Google Analytics-raden, men öppnar upp andra verktyg som fungerar på liknande sätt. Vi har helt enkelt lämnat fyra fält öppna för fler liknande verktyg men vi har inte specificerat vad de heter.
Under fältet namn skriver du in vad verktyget heter (valfri text), sen anger du innehållet (koden/id-nyckeln/serienumret - eller vad verktyget kallar sin identifikationskod för).
Det var en bökig beskrivning av vad Egna Metavärden är för något, men hoppas du blev lite klokare. Hör av dig annars!
ps. Det du nämner angående taggar misstänker jag är det som kallade för "keywords" som man skrev för respektive sida med komma-separerade ord.
Google och andra sökmotorer har gått ifrån denna teknik och använder det inte längre för att sökranka sidor.
Det kan vara bra att ange en "description" på respektive sida dock. En "description" är en kort beskrivning över vad sidan handlar om i meningar. Visma Avendo Website gör detta automatiskt genom att ta det första elementet som innehåller text på respektive sida (från vänstra kolumnen räknat, Rubriks-elementet borträknat) och presenterar de första 200 tecknen som en "description" för sökmotorer.
"Description" är det lite längre förklarande text-stycket som står under varje sökresultat och som förklarar vad sidan handlar om.
Detta är en helt vetenskap i sig som du märker
🙂