Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Jan Wester
NY MEDLEM

Metatexter osv på artikelsidor

Hej! 

Har först nu insett att varje artikel också har en egen "sida". 

Men hittar inget ställe där man kan skriva in tex metatext på just en specifik artikel. Det borde väl egentligen gå? 

/Janne

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Re: Metatexter osv på artikelsidor

Hejsan! 

Den text du kan skriva tillhörande artikeln är den du hittar om du klickar på Webshop - Artiklar - klicka på en artikel i listan och på fliken Redigera artikel. Detta är denna information som syns ut mot kund när webshopen är publicerad och det är här du kan ändra i informationstexterna. 

Ha en bra dag!
/My

Jan Wester
NY MEDLEM

Hej, 

Så svaret är alltså , som jag misstänkte, att man inte aktivt kan välja en metatitel och metabeskrivning på själva sidan som utgör den specifika artikeln. Rent tekniskt borde man väl kunna göra det och det skulle väl inte vara någon nackdel för SEOn om man vill jobba med den på något mer specifikt sökord som är relaterat till en specifik artikel. Men visma webshop har alltså bara det tillvalet på övriga sidor och inte på den sida som en specifik artikel utgör. 
Läggs det till någon automatiserad metatitel och metabeskrivning på varje artikel eller förblir de fälten oifyllda? 
/Janne , slåttergubbens ekologiska fågelmat AB

My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Ja det stämmer, i Visma Webshop har vi funktionen för att lägga in metatitel och metabeskrivning till dina sidor och inte på varje specifik artikel. Det är möjligt att det kan gå via Google Search Consols hjälp, tyvärr inget jag vågar svära på men kan vara värt att kolla upp för dig med dem kanske.

/My 

Jan Wester
NY MEDLEM

Tack! 

Intressant - det du säger är alltså att vi i verktyget google search console kanske kan ändra  saker som påverkar vår hemsidas kodning? Finns det fler saker vi borde veta om som man verkligen kan ändra i search console?  Har alltid trott att det är ett hjälpverktyg för att förstå bättre vad vi sen kan ändra på vår hemsida/webshop. 

Skulle ni kunna tänka er att sammanfatta vad i såfall?  Jag känner inte riktigt att jag har kompetensen att i det verktyget verkligen förstå allt vad som kan och inte kan göras. 

Sen åter till obesvarade frågan: Läggs det till någon automatiserad metatitel och metabeskrivning på varje artikel eller förblir de fälten oifyllda? Och stämmer det att H1 på varje artikels egen sida ALLTID är "Beskrivning av artikel" - den är ju föga till hjälp om man vill sökordsoptimera en artikelsida. d

Jan Wester
NY MEDLEM

Alltså en snabb genomgång av search console igen ger vid handen att det känns mycket orimligt att jag skulle kunna påverka något på min hemsida/webbshop därifrån. 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

De tips jag har för att få så bra hjälp som möjligt är dels vårt skrivna hjälpavsnitt Koppla Google Search Console till dina sidor, vilket du verkar ha koll på. Sedan kan jag även tipsa om denna guide (på engelska), som innehåller allt man behöver veta om Google Search Console. Vi på supporten supportar inte själva sökoptimeringen men du kan läsa dessa guider och även få hjälp med hur du gör i programmet. 🙂

För din andra fråga så har vi metabeskrivning och metatitel på artiklarna, däremot är dessa inte för sökoptimeringen utan för att delningen av sidan ska se bra ut. Detta är metataggarna: og:image, description, twitter:tittle. H1 är inte artikelbeskrivningen utan artikelnamnet. 

/My